در این مقاله میخواهیم نشان دهیم که تحلیل مفهوم «ارزش» با استفاده از مفهوم کلیترِ «دلیل» تصویر روشنتر و جامعتری از رابطه علم و ارزش به دست میدهد. به طور خاص به دنبال بررسی این مسئله هستیم که کدام شکل از اثرگذاری ارزشها بر کار علمی موجه و کدامیک ناموجه است. دو پاسخ مشهور به این پرسش وجود دارد: یکی با اتکا به آموزه «آرمان علم غیرارزشی» و دیگری با توسل به تمایز میان نقشهای مستقیم و غیرمستقیم ارزشها. ابتدا این دو پاسخ و نقدهای وارد به آنها را اجمالاً بیان میکنیم. سپس با معرفی مفهوم «دلیل» و تشریح برخی ویژگیهای صوری و ساختاری این مفهوم و بیان رابطه «دلیل» و «ارزش»، چارچوبی مفهومی برای بررسی مسئله یادشده ارائه میکنیم. نشان میدهیم که تحلیل مفهوم «ارزش» بر حسب «دلیل» امکان ارائه پاسخی تازه به این پرسش را فراهم میکند که دخالتهای موجه و ناموجه ارزشها در کار علمی کداماند و این پاسخ، چه برتریهایی نسبت به پاسخهای پیشین دارد.
محمدامینی, میثم. (1399). بهکارگیری مفهوم «دلیل هنجاری» برای شناخت شکلهای موجه اثرگذاری ارزشها بر فعالیت علمی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 13(51), 7-30. doi: 10.22034/jsfc.2020.97244
MLA
میثم محمدامینی. "بهکارگیری مفهوم «دلیل هنجاری» برای شناخت شکلهای موجه اثرگذاری ارزشها بر فعالیت علمی". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 13, 51, 1399, 7-30. doi: 10.22034/jsfc.2020.97244
HARVARD
محمدامینی, میثم. (1399). 'بهکارگیری مفهوم «دلیل هنجاری» برای شناخت شکلهای موجه اثرگذاری ارزشها بر فعالیت علمی', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 13(51), pp. 7-30. doi: 10.22034/jsfc.2020.97244
VANCOUVER
محمدامینی, میثم. بهکارگیری مفهوم «دلیل هنجاری» برای شناخت شکلهای موجه اثرگذاری ارزشها بر فعالیت علمی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1399; 13(51): 7-30. doi: 10.22034/jsfc.2020.97244