پیمایشهای اجتماعی همواره یکی از مهمترین ابزارهای پژوهشی جامعهشناسان برای گردآوری اطلاعات از جمعیتهای وسیع بوده است. مشکل اصلی در پیمایشها «پاسخ درست گرفتن» از جمعیت پاسخگویان است که ممکن است در شرایطی قرار بگیرند که پاسخ درست یا حقیقی خویش را کتمان نموده و در عوض، پاسخی ارائه دهند که از حیث عرفی، پاسخ موجه و مقبول محسوب میشود. این نوع پاسخ، در روششناسی تحقیقات پیمایشی بهعنوان مهمترین نوع خطای پاسخگویان محسوب گردیده و بهنام «تورش مطلوبیت اجتماعی» مشهور شده است. در این مقاله، نتایج تورش مطلوبیت اجتماعی در تحقیقات پیمایشی بررسی شده و منابع و سازوکارهای تولیدکننده آن تشریح شده است. همچنین، دیدگاهی نظری برای تبیین این تورش مورد تحلیل قرار گرفته است. سپس، به مسئله موضوعات یا سؤالات حساس در پیمایشها پرداخته شده که یکی از مهمترین منابع تورش مطلوبیت اجتماعی است. در همینراستا، به یکی از تکنیکهای مهم برای حذف یا کاهش تورش مطلوبیت اجتماعی در هنگامی که با موضوعات حساس سروکار داریم، اشاره شده که طرح پرسشها بهصورت غیرمستقیم و معطوف به «دگران عام» است. انتظار نظری رویکرد معطوف به تورش مطلوبیت اجتماعی آن است که پاسخگویان، بهطور متوسط، خودشان را مثبتتر از دگران عام ارزیابی خواهند نمود. وارسی تجربی انتظار نظری مذکور با 12 گویه مربوط به مقیاس «رعایت ارزشهای اخلاقی» در یک پیمایش ملی با نمونه 4620 نفری از پاسخگویان صورت پذیرفت که تمامی یافتهها بهطرز فوقالعادهای با انتظار نظری یادشده، همخوانی داشت.
طالبان, محمدرضا. (1398). تورش مطلوبیت اجتماعی در پیمایشهای اجتماعی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 12(45), 7-27. doi: 10.22034/jsfc.2019.95599
MLA
محمدرضا طالبان. "تورش مطلوبیت اجتماعی در پیمایشهای اجتماعی". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 12, 45, 1398, 7-27. doi: 10.22034/jsfc.2019.95599
HARVARD
طالبان, محمدرضا. (1398). 'تورش مطلوبیت اجتماعی در پیمایشهای اجتماعی', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 12(45), pp. 7-27. doi: 10.22034/jsfc.2019.95599
VANCOUVER
طالبان, محمدرضا. تورش مطلوبیت اجتماعی در پیمایشهای اجتماعی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1398; 12(45): 7-27. doi: 10.22034/jsfc.2019.95599