سرمایه فرهنگی و هویت جمعی؛ مطالعه پیمایشی دانشجویان دانشگاه کردستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

بر مبنای دیدگاه‌های نظری تلفیقی، هویت‌یابی فرایندی دیالکتیکی و دوسویه است و در کنار عوامل سطح کلان، قابلیت بازاندیشی هویتی به میزان برخورداری از سرمایه‌ها و منابع مادی و فرهنگی وابسته است. پژوهش حاضر در چارچوب دیدگاه‌های نظری تلفیقی به بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر ابعاد هویت جمعی دانشجویان دانشگاه کردستان پرداخته است. این تحقیق از نوع پیمایشی است که در طی آن با 325 نفر از دانشجویان دانشگاه کردستان مصاحبه شده است. یافته‌های توصیفی بیانگر آن است که دانشجویان به‌طور همزمان از هویت‌های سه‌گانه قومی، ملی و جهان‌وطنی برخوردار هستند و تعلق به هر یک از ابعاد هویت جمعی به‌منزله نفی و نقض دیگری نیست. نتایج تبیینی نشان داد که سرمایه فرهنگی ضمن داشتن رابطه معنادار با ابعاد هویت جمعی دانشجویان، تأثیر متفاوتی بر ابعاد هویتی دارد؛ به بیان دیگر، سرمایه فرهنگی با هویت ملی و جهان‌وطنی همبستگی مثبت و با هویت قومی همبستگی منفی دارد. بر مبنای نتایج تحلیل رگرسیون، متغیر سرمایه فرهنگی به‌ترتیب 0/324، 0/23 و 0/144 تغییرات هویت‌های جهان‌وطنی، قومی و ملی را تبیین می‌نماید. با نظر به سهم بالای سرمایه فرهنگی در جهت‌گیری‌های معرفتی و بازاندیشی هویتی دانشجویان، بهینه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه در دانشگاه به‌عنوان برنامه درسی پنهان، ترغیب دانشجویان به فعالیت‌های فرهنگی، برگزاری دوره‌های مختلف و اعطای گواهینامه به دانشجویان، افزایش دسترسی دانشجویان به کالا‌ها و منابع فرهنگی مرتبط و بازاندیشی در شیوه بومی‌گزینی دانشجو در سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ضروری به‌نظر می‌رسد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Cultural Capital and Collective Identity: A Survey of Students of Kurdistan University

نویسنده [English]

  • Fardin Mohammadi
PhD (Sociology of Economy and Development), Mashhad University
چکیده [English]

On the basis of synthetic theoretical viewpoints, identification is a dialectical, two-way process and on the side of factors on major level, the capability of identity reflection depends on the degree of possession of tangible and cultural capital and resources. The present research is an attempt to study the impact of cultural capital on aspects of collective identity of the students of Kurdistan University through synthetic theoretical frameworks. This research is a survey for which 325 students of the Kurdistan University were interviewed. The descriptive findings indicate that the students simultaneously enjoy triad of ethnic, national and cosmopolitan identities. The triad of identities and belongingness to each of these identities is not tantamount to denial and breach of others. The explanatory results indicate that cultural capital, while having significant relations with dimensions of collective identity of students, has different impact on dimensions of identity. In other words, cultural identity has positive correlations with national and cosmopolitan identity, but has negative correlation with ethnic identity. On the basis of regression analysis results, the variable of cultural capital at 0.324, 0.23 and 0.144 respectively explains the variations of the cosmopolitan, ethnic and national identities. Given the high share of cultural capital in epistemological orientations and identity reflection of the students, the following measures seem to be necessary: optimization of cultural activities and extracurricular programs in the university, as a hidden curricular program, encouraging the students to undertake cultural activities, holding different courses and awarding certificates to the students, increasing students’ access to related cultural goods and resources and reviewing the method and policy of selecting local students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural Capital
  • Identity Rethinking
  • National Identity
  • Ethnic Identity
  • Cosmopolitan Identity