تحلیلی بر عوامل مؤثر بر جامعهپذیری دانشگاهی دانشجویان؛ مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، شیراز و فردوسی
1
دکتری رشته جامعهشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه اصفهان
2
دانشیار رشته جامعهشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه اصفهان
3
استادیار رشته جامعهشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه اصفهان
چکیده
با توجه به نقش اساسی دورههای آموزشی تحصیلات تکمیلی در پویایی فضای علمی کشور، مطالعه و ارزیابی روند جامعهپذیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نقشپذیری آنها در دانشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. مطالعه حاضر باهدف بررسی وضعیت جامعهپذیری دانشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و عوامل مؤثر بر آن در دانشگاههای کشور صورتگرفته و براساس رویکرد کمّی و پیمایش از 482 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، شیراز و فردوسی، که به شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدهاند، سامانیافته است. نتایج این مطالعه نشان میدهد وضعیت کلی جامعهپذیری دانشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پنج دانشگاه مورد بررسی در ابعاد چهارگانه فراگیری نقش دانشجوی تحصیلات تکمیلی، درگیری در نقش، مشارکت، سرمایهگذاری و احساس هویت حرفهای، براساس طیف مطلوبیت در سطح متوسط قرار دارد. همچنین براساس مدلسازی معادله ساختاری صورتگرفته، سرمایه دانشگاهی و خود اثربخشی دانشگاهی بیشترین تأثیر را بر جامعهپذیری دانشگاهی دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی داشتهاند.