گونه‌شناسی بازنمایی سبک زندگی جوانان ایرانی در شبکه اجتماعی فیس‌‌بوک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس‌ارشد ارتباطات، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران

2 دانشیار جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

چکیده

شبکه‌های‌ اجتماعی، رسانه‌های‌ جدیدی هستند که به هر فردی امکان می‌دهند تولیدکننده پیام باشد و افراد از این طریق می‌توانند ابعاد مختلف زندگی و سبک زندگی خود را با به اشتراگ‌گذاری تصاویر و متون نمایش دهند. هدف از این تحقیق ارائه یک گونه‌شناسی از بازنمایی سبک زندگی توسط جوانان ایرانی در شبکه اجتماعی فیس‌‌بوک است.
این کار از طریق تحلیل محتوای کیفی بر روی صفحه فیس‌بوک 44 نفر از جوانان 18-35 ساله که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد.
یافته‌های‌ پژوهش حاکی از آن است که افراد در فیس‌بوک، سبک‌زندگی خود را عمدتاً براساس پنج مؤلفه سبک پوشش و آرایش، اوقات فراغت، روابط بین‌فردی، سبک تغذیه و دکوراسیون منزل نشان می‌‌دهند. با توجه به تأکید افراد در بازنمایی هر یک از این مؤلفه‌ها، سه گونه از بازنمایی سبک‌زندگی در فیس‌بوک جوانان ایرانی تفکیک و شناسایی شد: گونه خودنما، گونه فراغت‌نما و گونه روابط‌‌‌نما. گونه خود‌‌نما، خود به سه دسته بدن‌‌نما، پوشش‌‌نما و تخصص‌‌نما تقسیم می‌‌شود. فراغت‌‌نماها نوعی از بازنمایی شاد و فراغتی از زندگی خود دارند و گونه روابط‌‌نما، سبک زندگی خود را در جمع و در کنار دیگران بازنمایی می‌‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Typology of Representation of Lifestyle of Iranian Youth in the Facebook

نویسندگان [English]

  • Zahra Ardakanifard 1
  • Hamed Bakhshi 2
1 MA (Communications), Islamic Azad University, Quchan Branch
2 Faculty Member, University Jihad, Khorasan Razavi
چکیده [English]

Social networks are new media allowing people to produce their own massages and share different aspects of their lives and lifestyles with others through demonstrating pictures and texts. The objective of this research is to offer a typology of representation of lifestyle by Iranian youth in their Facebook pages.
To achieve this objective, the Facebook homepages of 44 young people aging 15-35 were analyzed through qualitative content analysis using targeted sampling method.
The findings of the research indicate that people exhibit their lifestyles in the Facebook mostly through five components: dressing and makeup styles, leisure hours, interpersonal relations, nutrition style and decoration of their homes. Based on the interest of people in representing each of the mentioned components, three types of lifestyle representation in the Facebook were identified and classified: self-exhibitionists, leisure hours-exhibitionists and relationship-exhibitionists. It was found that self-exhibitionists were further classified into three categories: body-exhibitionists, garment-exhibitionists, and specialization-exhibitionists. The leisure hour-exhibitionists are interested in exhibiting a happy and leisure-based lifestyle. The relationship-exhibitionists represent their lifestyles on the side of others and among others.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social network
  • Facebook
  • Lifestyle
  • Lifestyle Representation
  • Typology