1
کارشناسارشد برنامهریزی درسی از دانشگاه فردوسی مشهد
2
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مطالعهی کتابهای معنوی و حماسی بر ارزشهای اسلامی ایرانی و رفتار اخلاقی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه بود. روش مطالعه آزمایشی و از نوع طرح تک آزمودنی با خطوط پایه چندگانه بود. ابتدا در قالب خط پایه و بدون مداخله، رفتار اخلاقی و ارزشهای اسلامی ـ ایرانی آزمودنیها مورد بررسی قرار گرفت و سپس در فواصل بیست روز و در پنج نوبت، کتابهای تعیینشده به آزمودنیها ارائه و تغییرات رفتاری و ارزشی مورد بررسی قرار گرفت. نمونه شامل چهار نفر از دانشآموزان دختر سال سوم متوسطه یک دبیرستان در شهر مشهد بود که بهصورت هدفمند انتخاب و تغییرات آنان در دو مؤلفه نگرش نسبت به ارزشهای دینی و ملی و رفتار اخلاقی بررسی شد. برای سنجش نگرش به ارزشهای اسلامی ـ ایرانی، از پرسشنامه نگرشسنج و برای سنجش رفتار اخلاقی، از سیاهه مشاهده رفتار استفاده گردید. نتایج نشان داد که نگرش مثبت دانشآموزان به ارزشهای اسلامی ـ ایرانی، با مطالعه کتابهای زندگینامهای شخصیتهای معنوی و حماسی افزایش یافته و رفتارهای غیراخلاقی آنها بهطور چشمگیری کاهش داشته است. تدوین برنامههای مطالعاتی و ترغیب نوجوانان به مطالعه زندگی و منش شهدا و حماسهسازان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، از توصیههای این مطالعه بوده است که همخوان با اصل الگوپردازی و اسوهبخشی در مبانی تربیت اسلامی است.
امیرکانیان, مریم, مهرام, بهروز, & سعیدیرضوانی, محمود. (1396). تأثیر مطالعه کتابهای معنوی و حماسی بر ارزشهای اسلامی ـ ایرانی و رفتار اخلاقی دانش آموزان دختر با زمینه انحرافات اخلاقی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 10(39), 183-211.
MLA
مریم امیرکانیان; بهروز مهرام; محمود سعیدیرضوانی. "تأثیر مطالعه کتابهای معنوی و حماسی بر ارزشهای اسلامی ـ ایرانی و رفتار اخلاقی دانش آموزان دختر با زمینه انحرافات اخلاقی". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 10, 39, 1396, 183-211.
HARVARD
امیرکانیان, مریم, مهرام, بهروز, سعیدیرضوانی, محمود. (1396). 'تأثیر مطالعه کتابهای معنوی و حماسی بر ارزشهای اسلامی ـ ایرانی و رفتار اخلاقی دانش آموزان دختر با زمینه انحرافات اخلاقی', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 10(39), pp. 183-211.
VANCOUVER
امیرکانیان, مریم, مهرام, بهروز, سعیدیرضوانی, محمود. تأثیر مطالعه کتابهای معنوی و حماسی بر ارزشهای اسلامی ـ ایرانی و رفتار اخلاقی دانش آموزان دختر با زمینه انحرافات اخلاقی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1396; 10(39): 183-211.