دانشجویان و معنای تحصیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه ارومیه

2 استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه

3 کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی معنای تحصیل از نظر دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال 1388 می‌پردازد. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش تعداد 227 (96 دختر و 131 پسر) نفر به تفکیک 99 دانشجوی موفق (با معدل 17 به بالا) و 128 دانشجوی ناموفق (با معدل 12 به پایین) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از 5  دانشکده انتخاب شدند و به پرسشنامه معنای تحصیل (MOE) در دانشگاه، متعلق به هندرسون ـ کینگ و اسمیت که 10 مؤلفه معنایی شامل حرفه، استقلال، آینده، یادگیری، خود، گام بعدی، جهان اجتماعی، دنیای پیرامون، فشار روانی و رهایی را می‌سنجد پاسخ کامل دادند.
برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس و آزمون t  گروه‌های مستقل استفاده شد و معانی تحصیل در بین دانشکده‌ها، دانشجویان موفق و ناموفق ، دختران و پسران با هم مقایسه شد. نتایج نشان می‌دهد:
1. دانشکده‌های مختلف در مؤلفه‌های حرفه، استقلال، آینده، یادگیری، خود، فشار روانی و رهایی، با هم تفاوت معنادار دارند.
2. نتایج تجزیه و تحلیل واریانس نشان می‌دهد در سه مؤلفه حرفه، فشار روانی و رهایی  بین دانشجویان موفق و ناموفق تفاوت معنادار وجود دارد.
3. همچنین نتایج بیانگر آن است که در چهار مؤلفه حرفه، آینده، یادگیری و فشار روانی  بین دو گروه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

University Students and Meanings of Education

نویسندگان [English]

  • Ali Issazadegan 1
  • Mohammad Hassani 2
  • Leila Ahmadian, 3
1 Assistant Professor, Department of Psychology, Urmia University
2 Assistant Professor, Department of Education, Urmia University
3 M.A. (Psychology) student
چکیده [English]

The present research is an attempt to study the meanings of education from the perspectives of  students of Urmia University in 2009. The sample population of the present study consisted of 227 students – 131 boys and 96 girls, and 99 successful and 128 unsuccessful students–who were selected from five faculties through cluster sampling method. The Meanings of Education (MOE) questionnaire of Handerson – King and Smith was chosen to collect data. The tool had 10 components including: career, independence, future, learning, self, next step, social world, surrounding world, stress, and escape.
Analysis of Variance and t-test was used and the faculties, successful and unsuccessful students, and girls and boys were compared according to the meanings of education. The results showed that:
1. MOE in career, independence, future, learning, self, stress and escape were significantly different among students in the faculties.
2. Variance analysis showed that MOE in career, stress and escape were significantly different between successful and unsuccessful students.
3. MOE in career, future learning and stress were significantly different between male and female students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meaning of Education
  • Ten-fold Components
  • Handerson – King and Smith Questionnaire
  • Urmia Uni-versity Students