رویکردهای حاکم بر تغییر در نظام آموزش و برنامه درسی ایران: از رویکرد مهندسی تا رویکرد فرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

 تغییر، موضوعی جدایی‌ناپذیر از حیات انسانی است. نظام آموزش و برنامه درسی نیز از این قاعده عام خارج نیست. پیگیری تغییر نیازمند برنامه‌ریزی و اجراست. اقدامات به‌عمل آمده در این زمینه، تجربیاتی را برای نظام‌های آموزشی پدید آورده است. این تجارب را می‌توان تحت دو رویکرد عمده با عناوین «فرهنگی» و «مهندسی» طبقه‌بندی کرد. در رویکرد فرهنگی، تغییرات به درخواست مخاطب آغاز و با مشارکت، برنامه‌ریزی و به‌صورت تدریجی به اجرا گذاشته می‌شود. در رویکرد مهندسی، تغییرات به دستور و برای رسیدن به مطلوب آرمانی آغاز می‌گردد، توسط متخصصان برنامه‌ریزی شده و بر اساس برنامه زمان‌بندی مقرر به اجرا گذاشته می‌شود. عنایت اصلی رویکرد فرهنگی به «مطلوب‌نمایی» و عنایت اصلی رویکرد مهندسی به «مطلوب‌سازی» است. به‌همین دلیل، اصلِِ محوری در رویکرد فرهنگی «اصل آزادی» و اصلِ محوری در رویکرد مهندسی «اصل عدالت» است. این دو رویکرد دارای شواهدی برای دفاع هستند: در جایی که اعتقاد به «رساندن» است، رویکرد مهندسی و در جایی که اعتقاد به «رسیدن» است، رویکرد فرهنگی قابلیت‌های بیشتری دارد. این دو رویکرد از حیث زمان و ‌دستاورد نیز متفاوت‌اند: رویکرد مهندسی «زودبازده اما گذرا» و رویکرد فرهنگی «دیربازده اما ماندگار» است. شواهد نشان می‌دهد که طی یک‌صد سال گذشته، ایرانیان برای استقرار نظام نوین آموزش و برنامه درسی و جبران عقب‌افتادگی از پیشرفت‌های تمدنی مدرن، با توسل به رویکرد مهندسی به تغییرات آموزشی پرداخته‌اند و از حیث توسعه ظاهری نظام آموزشی، دستاوردهایی قابل‌توجه کسب کرده‌اند. اما اینکه دستاوردهای واقعی آن مطلوب باشد، جای تردید است؛ هر چند که زمان مصروف برای تحقق ظواهر، مقبول بوده است!

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Approaches that Govern Change in Iran’s Education System and Curriculum; from the Engineering Approach to Cultural Approach

نویسنده [English]

  • Nematollah Mousapour
Associate Professor at Kerman’s Shahid Bahonar University
چکیده [English]

Change is inseparable from human life. The education system and curriculum are no exception. Planning and implementation are essential to the pursuit of change. Measures taken in this regard constitute experience for education systems. The experience in question can be classified under “cultural” and “engineering” approaches. Under the cultural approach, change is initiated at the request of the audience and is gradually ushered in through participation and planning. In the engineering approach though, changes, which is ordered to achieve an ideal, is planned by experts and implemented according to a specific timeline. The main focus of the cultural approach is to make things look desirable, while the focus of the engineering approach is to render things desirable. That is why the pivotal principle of the cultural approach is freedom, and the mainstay of the engineering approach is justice. Both approaches have strong points to defend. When it comes to “helping achieve” the engineering approach has more to offer. But when it comes to “achieving” the cultural approach is more capable. From a timing and achievement perspective, the two approaches are different too. The engineering approach is fast-yielding but transitional. The cultural approach is slow-yielding but lasting. Evidence shows that over the past century, in order to launch a new education and curriculum system and make up for previous failure to keep up with the progress of the modern civilization, Iranians have resorted to the engineering approach to initiate change in education. They have had some achievements as far as development of the education system on the surface is concerned. But there is doubt the real achievements have been desirable. The time spent on realization of these surface achievements has been acceptable, though.

کلیدواژه‌ها [English]

  • change
  • Education Change
  • Approaches Of Change
  • cultural approach
  • Engineering Approach
  • education system
  • Curriculum