ضرورت بازتعریف نقش عقل برای تحول در نظام آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

این مقاله دو هدف را دنبال می کند: یکی شرح چگونگی افول مرتبه عقل و تغییر نقش آن و دیگری تبیین ضرورت بازتعریف عقل و نقش آن در شکل‌گیری تحولات نظام آموزشی. بدین منظور رابطه تحولات علم با تغییرات پدید آمده در جایگاه و قلمرو عقل شرح داده می‌شود. لحاظ کردن عقل به‌مثابه یک حقیقت نفس‌الامری و برداشت متافیزیکی از آن همچون هوشمندی جاری در تمام جهان، نقش تعیین‌کننده‌ای به عقل در ارزیابی، تعیین ملاکات ترجیح و در نهایت راهبری می‌بخشد. این تعریف از عقل متضمن درکی ازساختار عقلانی جهان است در حالی که مدل‌های تبیین‌کننده حرکت که در علم فیزیک و زیست‌شناسی توسعه یافته، با چنین برداشتی از عقل سازگار نیست.
ملاحظه عقل به‌مثابه یک امر انسانی یا شخصی، درونی و وابسته به مغز که با عنوان ذهن و در برابر عین مورد توجه قرار می‌گیرد با توسعه علم و فناوری همراه شد و آموزش علم را با نگرش مادی‌گرا پیوند زد و به رواج برداشتی کمک نمود که جهان هستی را یک ساختار غیرعقلانی، جبری، خنثی، بی‌هنجار و بی‌هدف تلقی می‌کند. عقل‌زدایی از جهان و شخصی‌سازی عقل، متضمن الزامات نظری و عملی مختلف برای آموزش علم است و راهبردهای آموزشی را به سیاست‌های اقتصادی گروه‌های مسلط گره می‌زند. حفظ استقلال نظام آموزشی و تحول هدفمند آن به‌لحاظ نظری درگرو بازتعریف عقل است و به‌لحاظ عملی به نقش عقل در هدف‌گذاری وتعیین ملاکات ترجیح وابسته می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Necessity to Redefine the Role of Intellect in Transforming the Education System

نویسنده [English]

  • Jamileh Alamolhoda
Associate Professor at Shahid Beheshti University
چکیده [English]

This article pursues two goals. 1. Explain how the status of intellect has declined and its role has changed. 2. Explain the necessity to redefine intellect and its role in shaping the developments of the education system. To that end, the relations between scientific developments and the changes in the realm and status of intellect have been explained. Considering intellect a self-governing reality along with the metaphysical understanding of it as a current intelligence in the whole world gives intellect a determining role in assessment, in setting criteria for prioritization, and eventually in steering. This definition of intellect requires an understanding of the intellectual structure of the world. But, models defining movement, developed by physics and biology, are not compatible with such understanding of intellect.
Observation of intellect as a human or personal issue and an internal thing that depends on brain – viewed as subject as opposed to object – came along with the development of science and technology and interlinked instruction of science with a materialistic view. It helped promote an understanding that looked at universe as a nonintellectual, fatalistic, neutral, norm-less and goalless structure. Removal of intellect from the world and its personalization makes theoretical and practical requirements necessary to teach science. It also links education strategies with the economic policies of dominant groups. Theoretically, in order to maintain the independence of the education system and transform it in a targeted way, intellect should be redefined. On the practical front though, these two objectives depend on the role of intellect in setting goals and determining criteria to prioritize.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intellect
  • subject
  • Science
  • Education
  • Transformation