هدف پژوهش حاضر ترسیم خطوط کلی پرورش تفکر با نظر به مفهوم، چیستی، ویژگیها و عناصر تفکر، نقش آن در زندگی انسان و چگونگی پرورش آن در برخی دیدگاههای مطرح و بر بنیاد نظریه «انسان بهمنزله عامل» بوده است. در این پژوهش چنین فرض شده است که پرورش تفکر در فراگیران، عامل بنیادی تحول در نظام آموزشی کشورمان است و در این راه نظریه انسان بهمنزله عامل، زمینه فرهنگی چنین تحولی را فراهم میکند. برای دستیابی به هدفهای پژوهش از روش تحلیل تطبیقی و نیز قیاس عملی بهره گرفته شده است. در این راه برخی مبانی نظری و بنیادی و از جمله مفهوم و ماهیت تفکر بهویژه در در دو نگرش کلی وجودشناسانه و غایتشناسانه بررسی شده است. سپس مؤلفهها و عناصر تفکر در نظریه انسان بهمنزله عامل و نسبت آن با عمل تبیین شده است. سرانجام و بر بنیاد یافتههای پژوهش، برای پرورش تفکر در فراگیران اشارهها و استلزامهایی چون نگاه کلگرایانه به فراگیر، آزمون تبیینها و استنباطها بر بنیاد شواهد و تجربهها، طرح و رویارویی با مسئله از جنبه های چندگانه و گوناگون، پرورش خلاقیت فراگیران و فراهم کردن شرایط و موقعیتهایی برای تحلیل، داوری و انجام عمل اخلاقی پیشنهاد شده است.
ضرغامی, سعید, سجادیه, نرگس, & قائدی, یحیی. (1391). بازاندیشی مفهومی «پرورش تفکر» همچون بستر فرهنگی تحول نظام آموزشی بر بنیاد نظریه انسان بهمنزله عامل. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 5(شماره 18-17), 123-151.
MLA
سعید ضرغامی; نرگس سجادیه; یحیی قائدی. "بازاندیشی مفهومی «پرورش تفکر» همچون بستر فرهنگی تحول نظام آموزشی بر بنیاد نظریه انسان بهمنزله عامل". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 5, شماره 18-17, 1391, 123-151.
HARVARD
ضرغامی, سعید, سجادیه, نرگس, قائدی, یحیی. (1391). 'بازاندیشی مفهومی «پرورش تفکر» همچون بستر فرهنگی تحول نظام آموزشی بر بنیاد نظریه انسان بهمنزله عامل', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 5(شماره 18-17), pp. 123-151.
VANCOUVER
ضرغامی, سعید, سجادیه, نرگس, قائدی, یحیی. بازاندیشی مفهومی «پرورش تفکر» همچون بستر فرهنگی تحول نظام آموزشی بر بنیاد نظریه انسان بهمنزله عامل. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1391; 5(شماره 18-17): 123-151.