کاستی‌های دانش روان‌شناسی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

چکیده

موضوع این مقال کاستی‌های روان‌شناسی در ایران است. هدف ارائه فهرستی از کاستی‌ها و آسیب‌های دانش روان‌شناسی برای دستیابی به ضرورت تحول و راهکارهای تحول است. روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد انتقادی نسبت به وضع موجود است که به‌طور ضمنی توصیه‌ها و راهکارهایی هم ارائه شده است. نتایج این پژوهش در سه محور ذیل خلاصه می‌شود:
الف) غنی‌سازی: عدم توجه به رویکردها و دیدگاه‌های جدید، ضعف در کاربردی کردن روان‌شناسی، ضعف روش‌شناسی، عدم توجه به فلسفه روان‌شناسی، فقدان آموزش پژوهش‌محور، حاکمیت ترجمه در متون و منابع.
ب) بومی‌سازی: نبود نیازسنجی و توازن جنسیتی، عدم تناسب کمی به‌لحاظ مقاطع تحصیلی، گرایش‌های تحصیلی و پراکندگی استانی، ضعف عملی و مهارتی در روان‌شناسی.
ج) ارزش‌مداری: نگاه مادی‌گرایی در پیش‌فرض‌های روان‌شناسی، جبرگرایی و عدم توجه به اراده و اختیار، ضعف انسان‌شناسی و نبود نگاه جامع به انسان، محدودیت در مبانی معرفت‌شناختی و روش‌شناختی.
بنابراین روان‌شناسی موجود در ایران نیازمند تحول و بازنگری است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Shortcomings of Psychology in Iran

نویسنده [English]

  • Masoud Azarbaijani
Member of Faculty of Hawzeh and University Research Center
چکیده [English]

This paper discusses the shortcomings of psychology in Iran. The objective is to provide a list of shortcomings and problems involving psychology in order to show the necessity of transforming and finding the mechanism for transformation. The method applied for this study is descriptive–analytical with critical approach towards the existing condition and also some suggestions and solutions are implicitly provided.
Findings of this research are summarized in following three sections:
Enrichment: Ignoring new approaches and views, weakness in applicability of psychology, poor methodology, disregard for philosophy of psychology, absence of research oriented education and dominance of translation in the relevant literature.
Indigenization: Absence of need assessment and gender balance, quantitative disproportion concerning educational stages, educational trends and provincial distribution, practical and skill weakness in psychology.
Value orientation: materialistic approach in psychological assumptions, determinism and disregarding free will, poor anthropology and absence of comprehensive view about  mankind, restrictions concerning epistemological and methodological basics.
With respect to the above, psychology in Iran requires reconsideration and transformation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • psychology
  • Shortcoming Assessment And Pathology of Psychology
  • Transformation of Psychology
  • Islamic psychology