اثر همدلی فرهنگی، ابتکار اجتماعی و قوم‌گرایی بر هوش فرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور

2 دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان

چکیده

هوش فرهنگی به‌عنوان قابلیت یادگیری الگو‌های جدید در تعاملات فرهنگی و ارائه پاسخ‌های رفتاری صحیح به این الگو‌ها تعریف شده ‌است. با توجه به متنوع و چندفرهنگی بودن جامعه ایرانی، هدف اصلی مقاله حاضر سنجش وضعیت هوش فرهنگی و عوامل مؤثر بر آن است.
روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. همچنین از نظر کنترل شرایط پژوهش یک بررسی پیمایشی، از نظر وسعت پهنانگر و از نظر زمانی، مقطعی است (نیمه نخست سال 1390). جامعه آماری پژوهش شهروندان 15 سال به بالای مناطق چندگانه شهر سنندج بوده، حجم نمونه مقتضی با توجه به حداکثر پراکندگی و خطای 5 درصد بر اساس فرمول کوکران، 340 نفر تعیین شده است و شیوه نمونه‌گیری نیز به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام پذیرفته است.
نتایج توصیفی تحقیق، از مطلوبیت وضعیت متغیر‌های تحقیق به‌ویژه متغیر وابسته یعنی هوش فرهنگی و ابعاد آن حکایت دارند. همچنین نتایج تحلیلی تحقیق، حاکی از اثر معنادار متغیر‌های مستقل یعنی همدلی فرهنگی، ابتکار اجتماعی و قوم‌گرایی بر شاخص هوش فرهنگی است. از این منظر، اثر ابتکار اجتماعی و همدلی فرهنگی مستقیم و اثر قوم‌گرایی مطابق انتظارات نظری منفی و معکوس بوده است. در نهایت انتظار آن است که %24 از واریانس هوش فرهنگی با استفاده از واریانس‌های ترکیب خطی همدلی فرهنگی، ابتکار اجتماعی، قوم‌گرایی اجتماعی و قوم‌گرایی اقتصادی تبیین شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Impact of Cultural Empathy, Social Initiative and Ethnicism on Cultural Intelligence

نویسندگان [English]

  • Yaqub Ahmadi 1
  • Vahid Qasemi 2
1 Assistance Professor, Department of Social Sciences, Payam Nour University, Sanandaj
2 Associate Professor, Department of Social Sciences, Isfahan University
چکیده [English]

Cultural intelligence is defined as capability to learn new patterns in cultural interactions and offering correct behavioral answers to the said patterns. Given the cultural diversity and mutli-culturality of the Iranian society, the main objective of the present paper is to measure the condition of cultural intelligence and the factors that influence it. 
The research method used in the present paper is descriptive and correlational.. The statistical population of the study included the plus-15 citizens of regions of the city of Sanandaj. The size of sample was 340 calculated on the basis of Kukran formula with maximum dispersion and 5 percent error. The sampling method was multiple cluster sampling.
The descriptive results of the research indicate that condition of variables of research, particularly its dependent variable, that is, cultural intelligence and its dimensions is desirable. The analytical results of the research indicate that the independent variables, that is, cultural empathy, social initiative and ethnicism have a  significantimpact on cultural intelligence. The impact of social initiative and cultural empathy are direct while that of ethnicism in accordance to theoretical expectations is negative and reverse . Finally, it is expected that 24% of the variance of cultural intelligence can be explained by combined linear variance of cultural empathy, social initiative, social ethnicism and economic ethnicism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cultural intelligence
  • Social Initiative
  • Cultural Empathy
  • Ethnicism
  • Cultural Diversity