عضو گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
چکیده
امروزه ایده تولید علم دینی در جهان اسلام ایدهای کاملاً شناخته شده است. این ایده پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بهخصوص در سالهای اخیر در ایران مورد بحث و گفتگوهای بسیار قرار گرفته است. با وجود گرایش بسیاری که نسبت به تولید علم دینی در جامعه بهوجود آمده است، این ایده با مخالفت تنی چند از اساتید ایرانی از جمله عبدالکریم سروش، علی پایا، مصطفی ملکیان روبروست. مخالفین علم دینی بر این باورند که: «تولید علم دینی ضرورتی ندارد»، «تولید علم دینی امکان ندارد»، «تولید علم دینی مطلوب نیست» و در نهایت «تولید علم دینی اخلاقی نیست». در این مقاله مدعیات چهارگانه فوق بررسی و نشان داده خواهد شد که هیچ یک از آنها نمیتواند بهلحاظ نظری مانعی برای ایده علم دینی باشد، هر چند باید نظرات مخالفین علم دینی را در نظر داشت تا اقدامات آموزشی، پژوهشی، برنامهریزی و سیاستگذاری در زمینه علم دینی بهلحاظ عملی فارغ از عیوبی باشد که مخالفین به آن اشاره کردهاند.