تبیین و تحلیل شکاف میان پژوهش‌‌ دانشگاهی و کنش سیاست‌گذاری؛ مطالعه موردی مقالات حوزه سیاست‌گذاری در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار پژوهشگاه علوم و فنّاوری اطلاعات ایران (ایرانداک)

چکیده

راهکار‌های متعددی برای پر کردن شکاف پژوهش‌های دانشگاهی و کنش‌های سیاست‌گذاری و در نتیجه بالا ‌بردن نقش پژوهش‌های دانشگاهی در فرایند سیاستگذاری ارائه شده است. یکی از این راهکار‌ها تغییر رویکرد محصولات پژوهشی از تولید دانش توصیفی ـ تبیینی به دانش تجویزی است. تغییر رویکرد از توصیفی ـ تبیینی به تجویزی و توجه به سرشت تجویز و روش‌های اعتباربخشی آن می‌تواند حلقه اتصالی میان پژوهش‌های سیاست‌گذاری و کنش سیاست‌گذاری را ایجاد کند. ما در این مقاله در گام نخست اهمیت این راهکار را در کنار دیگر راهکار‌ها تبیین خواهیم کرد و با تفکیک پژوهش تجویزی از پژوهش حاوی تجویز، تحلیل دقیق‌تری از مفهوم تجویز ارائه خواهیم کرد. در گام دوم، در چهارچوب یک مطالعه موردی و از طریق روش تحلیل مضمون، به بررسی 100 مقاله انتشاریافته در سه مجله اختصاصی سیاست‌گذاری در ایران خواهیم پرداخت و رویکرد‌ها و اهداف پژوهشی آنها را با توجه به دغدغه اصلی این پژوهش بررسی خواهیم کرد. طبق یافته‌های این مطالعه، اکثر مقالات بررسی‌شده رویکردی توصیفی ـ تبیینی داشته‌اند و بیشتر مقالاتی نیز که حاوی گزاره‌های تجویزی بوده‌‌اند معیار‌های لازم یک پژوهش تجویزی را نداشته‌اند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An explanation and analysis of the gap between academic research and policy-making; a case study of the articles of Iranian policy journals

نویسندگان [English]

  • Rahman Sharifzadeh
  • Reza Hesan
Faculty member of Iranian Research Institute for Information Science and Technology (Irandoc)
چکیده [English]

There has been much debate in recent years about the role of academic research in, and its impact on, policymaking in scientific and political circles. Many scholars in this field emphasize the importance of filling the gap between research and policy-making. Several strategies have been proposed to bridge the gap and thereby enhance the role of academic research in the policy process. One of these strategies is to change the approach of research products from descriptive-explanatory knowledge production to prescriptive knowledge one. Shifting from descriptive-explanatory to prescriptive, and paying attention to the nature of prescribing and its accreditation methods can provide a link between policy research and policy action. In this paper, we will, firstly, explain the importance of this strategy, along with other solutions. In the second step, we will represent the main differences between descriptive-explanatory and prescriptive research. Distinguishing ‘prescriptive research’ from ‘research with prescription’ we will also provide a more detailed analysis of the concept of prescription. In the third step, by studying 100 articles published in three specialized journals of policymaking in Iran, we will review their approach and research goals in light of the main concerns of this research. According to the findings of this study, most of the articles had a descriptive-explanatory approach and most of the articles containing prescriptive statements did not meet the criteria for prescriptive research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • policymaking
  • prescriptive research
  • descriptive-explanatory approach
  • prescription