تحلیل ارزش‌های فرهنگی در کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه تهران

چکیده

با توجه به رشد روزافزون ارتباطات بین فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف و نیز نقش مهم رسانه‌های ارتباطی در جهان کنونی، نیاز به درک و استنباط فرهنگ‌های دیگر بیش از پیش احساس می شود. این نیاز مخصوصاً به‌هنگام یادگیری زبان‌های خارجی رخ می‌نماید. آموزش زبان خارجی عمدتاً با ورود مسائل فرهنگی خاص آن زبان به حیطه معلومات زبان‌آموز همراه است. با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی در ایران دست‌اندرکاران آموزش زبان هنوز با این چالش مواجه‌اند که چگونه باید با تفاوت‌های بین فرهنگ وارداتی موجود در کتب و مواد درسی خارجی و فرهنگ اسلامی ـ ایرانی روبرو شد. مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به بررسی کتاب‌های Impact که در برخی آموزشگاه‌های زبان انگلیسی در ایران تدریس می شوند می‌پردازد. این کتاب‌ها مورد تجزیه و تحلیل محتوایی قرار گرفته و ارزش‌های فرهنگی مندرج در آنها استخراج و بررسی شده است. نتیجه بررسی نشان می‌دهد که ارزش‌های فرهنگی متعددی در این کتب به‌چشم می‌خورد که از عمده‌ترین‌شان می‌توان به تبعیض‌های جنسیتی، روابط دختر و پسر، توجه به مد و زیبایی ظاهری اشاره کرد. کتاب‌های آموزش زبان علاوه بر دانش زبانی، تلاش دارند فرهنگ خاص گویشوران آن زبان را نیز انتقال دهند و بنابراین یکی از عوامل القای ارزش‌های فرهنگی به‌شمار می‌آیند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of Cultural Values in EL Textbooks

نویسنده [English]

  • Nasrin Bahrainy
Assistant Professor, the University of Tehran
چکیده [English]

In the light of growing relations between different cultures and languages as well as the significant role of communication media in today’s world, the understanding of other cultures is felt more than ever before. This need becomes outstanding at the time of learning foreign languages. Learning a foreign language is often accompanied with the importation of specific cultural issues of that language to the domain of the learner. Three decades after the victory of the Islamic Revolution, the officials in charge of teaching English language still face the challenge of encountering the differences between the imported culture depicted in the textbooks of foreign languages and those inherent in Islamic-Iranian culture.
The present article is an attempt to study the cultural values depicted in Conversation English books taught in some language institutes. One set of  books (Impact, Conversation series) was selected and attempts have been made to study the cultural values portrayed in these books through qualitative content analysis. Hence, these values were extracted, classified and statistically analyzed.
The results of the study indicate that the books contained many cultural values, the most predominant of which are gender segregation, girl-boy relations, fashion, and apparent beauty. The results also demonstrate that in addition to language knowledge, these English books transfer cultural values of the English native speakers to the learners. Consequently, the imported English books are one of the means of imposing cultural values on language learners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • English Teaching
  • Cultural values
  • English Books
  • language