1
استاد جامعهشناسی ارتباطات بینالملل دانشگاه امام صادق(ع)
2
دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده
تأثیر رسانه بر فرد و جامعه از قدیمیترین مطالعات حوزه ارتباطات است و نظریات متعددی در این خصوص مطرح شده است. اکثر این نظریات اولیه بر پایه تغییر نگرش و عقاید مخاطب بهعنوان تأثیر رسانه، بنا شدهاند بدون آنکه به این نکته توجه کنند که اصولاً تغییر نگرش و یا تغییر عقاید چه ارتباطی به تغییر رفتار دارد. در قرن حاضر مفهومی به نام بدیهیات اجتماعی رواج یافت که بهگونهای مبنای عمل خودآگاه و ناخودآگاه جامعه را تعریف مینماید. این مقاله با بررسی مفهوم بدیهیات اجتماعی و تطبیق آن با دو مدل کلاسیک ارتباطات، سعی دارد سازوکار این تأثیر متعامل را بررسی نماید. از سوی دیگر با بررسی نظریات همگرا در حوزههای علوم تربیتی، یادگیری و روانشناسی رشد و بررسی مدلهای ارتباطی رایلی و مالتزکه و سادهسازی و تطبیق آن با نظریات ذکرشده، اصلاحاتی را بهویژه در مدل رایلی پیشنهاد میدهد. در انتهای مقاله مدلی برمبنای مدل رایلی ارائه شده است که از زاویه نگاه بدیهیات فرهنگی و اجتماعی به فرایند ارتباطات نگریسته و سعی در تحلیل آن دارد. در این مدل، سعی شده این موضوع توضیح داده شود که رسانهها چگونه بر لایههای عمیق مفاهیم در یک جامعه تأثیر گذاشته و آنها را تغییر میدهند و درنهایت نمونههایی از تحلیل توسط این مدل ارائه و جنبههای کارآیی آن ذکر شده است.
بشیر, حسن, & خرمنژاد, ابراهیم. (1401). بازنگری مدلهای ارتباطی مالتزکه و رایلی و ارائه مدل ارتباطی بین فرهنگی بر مبنای بدیهیات فرهنگی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 15(57), 7-34.
MLA
حسن بشیر; ابراهیم خرمنژاد. "بازنگری مدلهای ارتباطی مالتزکه و رایلی و ارائه مدل ارتباطی بین فرهنگی بر مبنای بدیهیات فرهنگی". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 15, 57, 1401, 7-34.
HARVARD
بشیر, حسن, خرمنژاد, ابراهیم. (1401). 'بازنگری مدلهای ارتباطی مالتزکه و رایلی و ارائه مدل ارتباطی بین فرهنگی بر مبنای بدیهیات فرهنگی', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 15(57), pp. 7-34.
VANCOUVER
بشیر, حسن, خرمنژاد, ابراهیم. بازنگری مدلهای ارتباطی مالتزکه و رایلی و ارائه مدل ارتباطی بین فرهنگی بر مبنای بدیهیات فرهنگی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1401; 15(57): 7-34.