ارزیابی کارایی نسبی استان‌های کشور در شاخص‌های اقتصادی فرهنگ طی برنامه سوم و چهارم توسعه؛ رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بین‌الملل دانشگاه تربیت مدرس

2 کارشناسی‌ارشد علوم اقتصادی

3 کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی

چکیده

یکی از مواردی که همواره ذهن برنامه‌ریزان اقتصادی را به‌خود مشغول داشته، وجود کارایی در عملکرد بنگاه‌های مختلف حاضر در اقتصاد است. بخش فرهنگ به‌عنوان یکی از ارکان مهم جامعه است که می‌تواند با تضمین کارایی در مفهوم اقتصادی، تحولات تأثیرگذاری را در جامعه فراهم آورد. در این راستا این تحقیق با هدف تعیین و تحلیل ارقام کارایی نسبی استان‌ها در شاخص‌های اقتصادی فرهنگ انجام گرفته است. این مقاله به‌کمک روش تحلیل پوششی داده‌ها و با استفاده از داده‌های مربوط به سال‌های 1379-1386 و نیز استفاده از منابع رسمی آمارهای فرهنگی، قابلیت هر یک از استان‌ها و در واقع کارایی نسبی استان‌ها را در استفاده از منابع موجود در بخش فرهنگ می‌سنجد. نتایج نشان می‌دهد در برنامه سوم، استان‌های تهران، قم و کرمان در صدر مقدار کارایی قرار دارند، در سه سال ابتدایی برنامه چهارم همچنان تهران با اختلاف در صدر جدول کارایی قرار دارد. نسبت به برنامه سوم بیشترین کاهش را استان‌های کرمان، قم و سیستان داشته‌اند. همچنین بیشترین افزایش مقدار کارایی مرتبط با آذربایجان شرقی، چهارمحال‌بختیاری، هرمزگان و لرستان می‌باشد. در تحلیل حساسیت شاخص‌ها، تولیدات صداوسیما دارای حساس‌ترین شاخص مدل بوده و استان سمنان بهترین کیفیت کارایی را داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Assessment of Relative Effectiveness of Provinces in Economic Indexes of Culture during the Third and Fourth Development Plans: Data Envelop Analysis

نویسندگان [English]

  • Esmail Shahtahmasbi 1
  • Hamed Taheri 2
  • Sara Shamsullahi 3
1 PhD student (International Marketing Management) Tarbiyat Modares University
2 MA (Economics)
3 MA (MBA)
چکیده [English]

One of the issues preoccupying economic planners is effectiveness of different enterprises working in economic sector. Culture is an important pillar of the society that through ensuring effectiveness in economic sense brings about effective developments in the society. The main objective of the present paper is to determine and analyze the effectiveness data of provinces in economic indexes of culture. By employing data envelop analysis method and using the existing data related to 2000-2007 as well as the official cultural statistics, attempts have been made to measure the capability of each province or their relative effectiveness in utilizing the existing resources in the cultural sector. The findings of the research indicate that during the Third Development Plan, Tehran, Qum and Kerman provinces enjoyed the highest effectiveness figures. During the first three years of the Fourth Development Plan, Tehran, with a great gap, is still at the top of the effectiveness table. Compared to the Third Development Plan, the highest decline in effectiveness goes to Kerman, Qum and Sistan provinces. Also, the highest increase in effectiveness figures belong to East Azarbaijan, Chahar Mahal-o-Bakhtiari, Hormozgan and Lurestan provinces. The sensitivity index analysis shows that the productions of the State-run Television was the most sensitive model index, while Semnan Province had the highest effectiveness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • culture
  • Third and Fourth Development Plans
  • Effectiveness
  • Data Envelop Analysis