تحلیل تجربه‌‌های معلمان از دوشغله بودن؛ مطالعه کیفی دلایل و پیامدها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه کردستان

2 کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه کردستان

چکیده

 دوشغله بودن معلمان پدیده‌‌ شایعی است که به‌‌عنوان چالشی برای نظام آموزش و پرورش تلقی می‌‌شود. اینکه معلمان دوشغله بودن را چگونه درک و تفسیر می‌‌کنند و چه شرایطی را در این نوع کنش خود دخیل می‌‌دانند جای تامل است. این پژوهش با هدف بررسی معانی ذهنی دوشغله بودن در میان معلمان سنندجی صورت گرفته است. مشارکت‏کنندگان این پژوهش را 25 نفر از معلمان دوشغله تشکیل می‏دهند. محققان از رویکرد کیفی، نظریه‌‌ مبنایی و تکنیک جمع‏آوری اطلاعات از طریق مصاحبه‌‌ نیمه ساخت‌‌یافته بهره جسته‏اند. تحلیل داده‏ها و مدل پارادایمی ساخته‏شده حاکی است نیازهای برآورد نشده، فضای اجتماعی مخاطره‌‌آمیز/فرصت‌‌آفرین و تناقض‌‌ پایگاهی به‌‌منزله شرایط علّی، مقایسه درون/برون سازمانی و محدودیت‌‌های سازمانی به‌‌منزله بستر و زمینه و اصالت‌‌زدایی از جایگاه معلمی به‌‌منزله شرایط مداخله‌‌گر در دوشغله بودن تاثیر‏گذارند. مشارکت‏کنندگان با قرارگرفتن در شرایط یادشده راهبردهای متناسب‌‌سازی نقش‌‌ها، ثبات علاقه و حساسیت در گزینش شغل دوم را اتخاذ می‏کنند. در بُعد پیامدی، شغل دوم پیامدهای وسیع و بعضاً متناقضی در پی داشته است که در ذیل مقوله هسته دو وجهی توانمندساز فشارآفرین متمرکزند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of Experience of Dual-Job Teachers; A Qualitative Study of Reasons and Consequences

نویسندگان [English]

  • Omid Qaderzadeh 1
  • Sirvan Faraji 2
1 Assistant Professor, Department of Sociology, Kurdestan University
2 MA Student, Department of Sociology, Kurdestan University
چکیده [English]

Dual-job teacher is a prevalent phenomenon that poses a major challenge to the educational system. It is pertinent to study the understanding and interpretation of the dual-job teachers and also to understand the conditions they consider effective in their action. The objective of the present paper is to study the Sanandaj city teachers’ Subjective meanings of having two jobs. The participants were 25 dual-job teachers. The data was collected through semi-organized interviews and analyzed through qualitative approach and fundamental theory. The analysis of the data and the developed paradigmatic model indicate that unfulfilled needs, risky/opportunity-creating social environment and  status Inconsistency are the causal conditions; in/out organizational comparison and organizational limitations are the context and undermining the originality of the status of teacherhood are the intervening conditions that affect dual-job teachers’ decision for having two jobs. Once, facing the said conditions, the participants adopt strategies to make roles compatible and stabilize interests and sensitivity in selecting the second job. With regard to consequences, the second job has had broad and in some cases contradictory consequences which are concentrated under the bidirectional nucleus category of empowering stressor.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Having Two Jobs
  • Fundamental Theory
  • Status Inconsistency
  • in/out Organization Comparison
  • Teachers