2
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه کردستان
چکیده
مفاهیم معنویت و توسعه معنوی از هر دو دیدگاه مذهبی و سکولار مورد مداقه پژوهشگران حوزه علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. آنچه در این میان از اهمیت ویژه برخوردار است، نوع نگاه انسان به مقوله معنویت است و اینکه معنویت در چه کنش و رفتاری نمود پیدا میکند. جوانان در جوامع قرن 21 بهشدت از طرف نهادهای دینی و همچنین در برخی از موارد، از طرف حکومت ها و ساختارهای سیاسی مبتنی بر دین، رصد میشوند تا معلوم شود که معنویت در زندگی آنان تا چه اندازه رسوخ کرده و چه نوع معنویتی و با چه تعریفی مد نظر آنهاست. پژوهش کنونی بهدنبال مطالعه پدیدارنگارانه تجربیات و دیدگاههای دانشجویان از مفهوم معنویت (چیستی و چگونگی، امکان آموزشپذیریِ آن و همچنین ابعاد رفتاری یک فرد معنوی) است. میدان پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان است و مشارکتکنندگان 10 نفر از دانشجویاناند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر ملاک انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز مصاحبه نیمه ساختارمند و عمیق است. دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفتند. براساس نتایج، دادهها در چهار طبقه توصیفی ابعاد معنویت، آموزشپذیریِ معنویت، عوامل تأثیرگذار بر آموزش معنویت و همچنین ویژگیهای افراد معنوی دستهبندی شدهاند. براساس انگارهها و تجارب دانشجویان، آمیخته بودن با انسانیت، هممسیری با عقل و منطق، فطری بودن و فرامادی بودن از جمله ابعاد معنویت است. همچنین خانواده، فرد، سیستم آموزشی و گروه دوستان نقش زیادی در شکل دادن به ابعاد معنویت در نزد افراد دارد.
سلیمی, جمال, مکی, سامان, & مرادیان, مریم. (1400). پدیدارنگاری مفهوم و تجربه معنویت ؛ مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 14(56), 183-213.
MLA
جمال سلیمی; سامان مکی; مریم مرادیان. "پدیدارنگاری مفهوم و تجربه معنویت ؛ مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 14, 56, 1400, 183-213.
HARVARD
سلیمی, جمال, مکی, سامان, مرادیان, مریم. (1400). 'پدیدارنگاری مفهوم و تجربه معنویت ؛ مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 14(56), pp. 183-213.
VANCOUVER
سلیمی, جمال, مکی, سامان, مرادیان, مریم. پدیدارنگاری مفهوم و تجربه معنویت ؛ مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1400; 14(56): 183-213.