دانشجوی دکترای آیندهپژوهی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
چکیده
بهرغم جانمایه فرهنگی انقلاب اسلامی، بررسیها در کشور نشاندهنده گسترش عرضه و مصرف محصولات فرهنگی خارجی توأم با مضامین و پیامهای نامناسب در جامعه است. این وضعیت از سویی بیانگر تغییرات اجتماعی و فرهنگی و از سوی دیگر، نشاندهنده ضعفها و عملکرد نامناسب در سیاستگذاری و ساماندهی فضای خلق، تولید، مصرف محصولات فرهنگی است. نظام نوآوری، چارچوبی توانمند برای تحلیل و ارائه راهکار بهمنظور بهبود وضع نوآوری و تولید محصولات فرهنگی است. «نظام نوآوری محصولات فرهنگی» نظامی است که مراحل ایدهپردازی، تولید، فروش و مصرف محصولات فرهنگی و حتی پیامدهای پس از مصرف را در چارچوبی یکپارچه و نظاممند بررسی و تغییرات لازم برای رفع چالشها و ارتقای شرایط را پیشنهاد میدهد. نظام پیشنهادی، مواردی از ایندست را مورد تأکید قرار میدهد: یکپارچهسازی سیاستی، اولویتبندی محصولات، تقویت پژوهشهای صنایع فرهنگی، حمایت از افراد کلیدی و هنرمندان، بهبود سازوکارهای حمایت مالی و قانونی، آموزش و آگاهیبخشی عمومی، ایجاد پارکهای صنایع فرهنگی، ایجاد خوشهها و قطبهای صنایع فرهنگی، توسعه کریدورهای تجاریسازی محصولات فرهنگی، حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط فرهنگبنیان، استقرار نظام آیندهپژوهی و رصد محصولات فرهنگی. این مطالعه با توجه به گستردگی، برمبنای روشی ترکیبی بهکمک مطالعات کتابخانهای (ادبیات و مبانی نظری)، مورد کاوی (تجربیات کشورها) و تحلیل محتوای کیفی دیدگاههای صاحبنظران انجام شده است و نتایج را در قالب الگوی نظام نوآوری محصولات فرهنگی ارائه کرده است.