شبکههای اجتماعی مجازی به جزء جداناشدنی از زندگی روزمره ایرانیان بدل شدهاند. همزمان با این استفاده رو به رشد، بحثهایی پیرامون نقش شبکههای اجتماعی در دینداری و تغییر نسبت کاربران با دین در جامعه درگرفته است و این پرسش مطرح شده که آیا شبکههای اجتماعی مجازی، باعث عرفیشدن کاربران خود میشوند؟ متأسفانه تاکنون صاحبنظران این مسئله را بهطور مستقل مورد پژوهش قرار ندادهاند و ضمن طرح مسائل دیگر تنها به تصدیق یا تکذیب کلی این رابطه بسنده کرده و دلایلی را نیز برای مدعای خود طرح ننمودهاند. در اینجا با روش مرور سیستماتیک و با الگوگیری از کار برگر و همکاران (1974) در توضیح دلایل عرفی شدن بهواسطه مدرنیته، تلاش شده است تا در قالبی نظری، تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر عرفی شدن توضیح داده شود. بر این اساس دستکم شش استدلال نو برای تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر عرفیشدن کاربران ارائه شده است که عبارتاند از: مدیریت پنهان محتوا، فرامکانی و ارتباط با افراد بیشمار، فرازمانی بودن و درگیرکنندگی، انتشار سریع و مداوم اطلاعات، خلوت فردی و در نهایت تعاملی بودن و پسندمحوری که توضیحات آن در مقاله آمده است. البته در نهایت بر یکسویه نبودن این فرایند و نیز امکان مقاومت در برابر این موج در شرایطی خاص نیز تأکید شده است.