2
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
3
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده
اقتصاد فرهنگ، تخصیص بهینه منابع به تولید و توزیع کالاها و خدمات فرهنگی، از طریق تحلیلهای اقتصادی، متناسب با اهداف فرهنگی است. رونق اقتصاد فرهنگ درگرو شناخت جایگاه آن است. این پژوهش کیفی، از نوع نظریه برخاسته از دادههاست. افراد، با نمونهگیری هدفمند با تنوع حداکثری، از بین صاحبنظران و افرادی که حوزههای گوناگون اقتصاد فرهنگ را علمی یا عملی تجربه کرده بودند، از اصفهان، تهران و قم انتخاب شدند. اطلاعات با مصاحبه عمیق، جمعآوری و همزمان با رویههای تفضیلی در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی، بهروش استروس و کوربن، تجزیه و تحلیل شد. مهمترین یافتهها عبارتاند از: عوامل علّی: تقویت دانش و ارائه نظام جامع فرهنگی، نگاه اقتصادی و فرهنگی به اقتصاد فرهنگ، هزینه پایین راهاندازی، مصرفِ ابداعی فرهنگ و قطع وابستگی دولتها از اقتصادِ نفتی. راهبرها: تدوین سیاستهای کارآمد، گفتمانسازی، بهبود فضای کسبوکار فرهنگی، اصلاح قوانین حقمالکیت و تعهدات اجرایی، مداخله قاعدهمند دولت و واگذاری به بخش خصوصی، قاعدهمندشدن حمایتهای کارشناسیشده، ایجاد پایگاه دادههای دقیق، شریانسازی سالم اقتصادی و شکلگیری بازار، برندسازی شبکهای، شبکهسازی سالم غیردولتیِ تولید و توزیع، راهاندازی کسبوکارهای کوچک و ایجاد شهرهای خلاق. شرایط مداخلهگر: آشنایی عوامل فرهنگی با روابط اقتصادی و مهارتهای فرهنگی، تبلیغات و آموزش. شرایط زمینهای: نابسامانی واردات و صادرات، تضییع حقوق مادی و معنوی بخش خصوصی و نقش تعیینکننده سرمایهداران و واسطهها. و پیامدها: تأثیرات اقتصادی، حفظ، پیشبرد و انتقال فرهنگ، تقویت اقتدار و امنیت و حفظ محیطزیست.
مسعودینیا, زهرا, رشیدپور, علی, & ابراهیمزاده, رضا. (1400). عوامل مؤثر بر رونق اقتصاد فرهنگ در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 14(53), -.
MLA
زهرا مسعودینیا; علی رشیدپور; رضا ابراهیمزاده. "عوامل مؤثر بر رونق اقتصاد فرهنگ در ایران". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 14, 53, 1400, -.
HARVARD
مسعودینیا, زهرا, رشیدپور, علی, ابراهیمزاده, رضا. (1400). 'عوامل مؤثر بر رونق اقتصاد فرهنگ در ایران', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 14(53), pp. -.
VANCOUVER
مسعودینیا, زهرا, رشیدپور, علی, ابراهیمزاده, رضا. عوامل مؤثر بر رونق اقتصاد فرهنگ در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1400; 14(53): -.