بسیج و سازماندهی افراد و گروهها یکی از امکانهایی است که بهوسیله رسانههای اجتماعی تسهیل شده است و میتواند همانند هر پدیدهای فرصتها و تهدیدهایی برای جوامع داشته باشد، لذا مقاله پیشِرو بهدنبال شناخت نقش رسانههای اجتماعی موبایلی در آئینهای اجتماعی است و بهصورت موردی پدیده تشییع جنازه 175 شهید غواص را مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش، با روش کیفی و از طریق تکنیک مصاحبه عمیق انجام گرفته است. بر اساس قاعده اشباع نظری و به روش نمونهگیری هدفمند، دیدگاههای 10 نفر از صاحبنظران رشته ارتباطات و متخصصان حوزه رسانههای اجتماعی موبایلی گردآوری شد. پس از جمعآوری دادهها، کدگذاری و مقولهبندی، 10 کد انتخابی شامل «بسترسازی»، «همافزایی»، «سرعتدهی»، «تسهیلکنندگی»، «ایجاد ارتباط و شبکهسازی»، «کاربرسازی »، «چسبندگی»، «مدیریت»، «تغییر ذائقه خبری» و «آئینسازی» استخراج شد. با توجه به نتایج این پژوهش، سه کد انتخابی نقش «بسترسازی»، «همافزایی» و «مدیریت» رسانههای اجتماعی موبایلی با نقش این رسانهها در هدایت جریانهای اصلی تولید اخبار مراسم تشییع 175 شهید غواص بهسمت نهادهای اصلی تولید اخبار مرتبط بودند. سه کد انتخابی «سرعتدهی»، «ارتباطات و شبکهسازی» و «آئینسازی» رسانههای اجتماعی موبایلی با نقش این رسانهها در شیوههای پوشش اخبار مرتبط بودند و چهار کد انتخابی «تسهیلکنندگی»، «کاربرسازی»، «چسبندگی» و «تغییر ذائقه خبری» رسانههای اجتماعی موبایلی با نقش این رسانهها در نحوه مصرف اخبار مرتبط بودند.