در جهان امروز روند رو بهرشدی از اولویت اموال مادی و کالاهای اقتصادی در سطح فردی در تمامی جوامع مدرن مشاهده میشود. بهگونهای که افراد، خود و دیگران را بر اساس اموال و داراییها که بهمثابه نمادی اساسی برای ویژگیهای شخصی، تعلقات و علایق عمل میکند، تعریف میکنند. بر همین مبنا، هدف مطالعه حاضر بررسی ترجیحات مادی خانوادههای یزدی و عوامل مرتبط با آن با تکنیک پیمایش است. جامعه آماری، مردان سرپرست خانوار شهر یزد و فرایند انتخاب نمونه، نمونهگیری طبقهای با تعداد 384 نمونه بود. دادههای تحقیق نشان داد که میانگین ترجیحات مادی یزدیها بیش از حد متوسط است و بیشترین اولویت نزد آنان، خرید زمین و ملک، پسانداز پول، تأکید بر مادیات و موفقیت مادی است. بین متغیرهای سن، تحصیلات، امنیت مالی، منزلت اجتماعی، پذیرش اجتماعی و ازخودبیگانگی با متغیر وابسته تحقیق رابطه معنادار وجود دارد. درمجموع، نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان میدهد که پیشبین اولویتهای مادی شهروندان یزدی بر اساس ازخودبیگانگی با مقدار بتای 0/63، منزلت اجتماعی با بتای 0/24 و تحصیلات با بتای 0/08 و سن با بتای -0/11 معنیدار است.
فرهمند, مهناز, فلکالدین, زهرا, & تیموری, فاطمه. (1401). بررسی ترجیحات مادی در بین خانوادههای یزدی و عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با آن. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 15(58), 149-179. doi: 10.22034/jsfc.2022.120512
MLA
مهناز فرهمند; زهرا فلکالدین; فاطمه تیموری. "بررسی ترجیحات مادی در بین خانوادههای یزدی و عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با آن". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 15, 58, 1401, 149-179. doi: 10.22034/jsfc.2022.120512
HARVARD
فرهمند, مهناز, فلکالدین, زهرا, تیموری, فاطمه. (1401). 'بررسی ترجیحات مادی در بین خانوادههای یزدی و عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با آن', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 15(58), pp. 149-179. doi: 10.22034/jsfc.2022.120512
VANCOUVER
فرهمند, مهناز, فلکالدین, زهرا, تیموری, فاطمه. بررسی ترجیحات مادی در بین خانوادههای یزدی و عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با آن. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1401; 15(58): 149-179. doi: 10.22034/jsfc.2022.120512