مقاله حاضر با عبور از رویکرد «سنجش دینداری» در جامعهشناسی دین تلاش میکند تا با اخذ مفهوم اصلی مورد مطالعه خود یعنی «گستره اجتماعی دین» از مفاهیم و مباحث «مطالعات سکولارشدن» و «کلام جدید»، ضعف مبنایی مطالعات سنجش دینداری را برای توضیح جایگاه دین در فرهنگ کنونی ایران جبران کند و با کاربست روش پیمایشی و با تدوین پرسشنامهای مستخرج از این چارچوب نظری و اجرای آن در میان جمعیت نمونه دانشگاه صنعتی شریف (ورودیهای 84-90) توصیفی از قرائت دینی و نگرش به دین در میان دانشجویان ارائه دهد. نتیجه کلی تحقیق حکایت از آن دارد که بهصورت میانگین 44 درصد دانشجویان گرایش به عدم مداخله دین در حوزه عمومی دارند (سکولاریسم) که در مقابل 27 درصدی قرار میگیرند که گستره اجتماعی حداکثری برای دین قائلاند و در میانه آنها 29 درصد دانشجویان قرار میگیرند که موضع مشخصی در دوگانه سکولاریست ـ بنیادگرا نیافتهاند. در نهایت با توجه به توصیفی بودن تحقیق و فقدان آمار پیشین جهت استنتاجهای روندپژوهانه، تحلیل کلی نشان میدهد که جمعیت 27 درصدی بنیادگرایان را باید از ثمرات درخشان انقلاب اسلامی در نسل جدید دهه هشتاد شمسی بهشمار آورد.