1. اجاقی، رضوان؛ محمود کیوانآرا؛ مظفر چشمه سهرابی و احمد پاپی. (1390). تحلیل آسیبشناسی تقلب و سرقت علمی، بر اساس یک تحقیق کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ویژهنامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت. 11(9).
2. افروغ، عماد. (1395). ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
3. اکرمی، موسی. (1396). مسئله علم در ایران از تاریخ و فلسفه علم تا فرهنگ دانشگاهی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
4. ایراندوست، سیدفهیم؛ سینا احمدی و بهمن باینگانی. (1395). درآمدی بر شناخت و واکاوی مفهوم اجتماع علمی. دوماهنامه داخلی جشنواره بینالمللی فارابی. شماره 29.
5. بارنت، رونالد. (1398). ایده آموزش عالی. میرمجید محمدی فومنی؛ آریادخت قیومی بیدهندی؛ علی رضایی و احسان اکرادی. تهران: اندیشه احسان.
6. بحرینی، نسرین. (1389). اخلاق پژوهش بهمنزله یک دانش: جستجو در اضلاع و هویت معرفتی اخلاق پژوهش. راهبرد فرهنگ. شماره 8 و 9.
7. بوکی، ماسیمیانو. (1394). علم در جامعه، مقدمهای بر مطالعات اجتماعی علم. مصطفی تقوی و علی برزگر. تهران: انتشارات آگاه.
8. توکل، محمد. (1389). جامعهشناسی علم، مباحث نظری. تهران: انتشارات جامعهشناسان.
9. توناینن، جووآ و تارخا نوتیلا. (1395). تعیین هنجارهای علم، از معیارهای معرفتی تا نبرد بر سر قواعد سازمانی، چشماندازهای فرهنگی آموزش عالی. ویراستاری جوسی ولیما و اویلی هلنا ایلیوکی. محمد صفار. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
10. خانیکی، هادی. (1396). چالشهای دانشگاه در ایران؛ دانشگاه، سیاست و فرهنگ. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
11. ربانی، علی و زهرا ماهر. (1390). بررسی رویکردهای جامعهشناختی در باب ماهیت معرفت علمی: ازعقلانیسازی تا رویکرد فرهنگی. فصلنامه سیاست علم و فنّاوری. سال سوم. شماره 3.
12. رجبزاده عصارها، امیرحسین؛ نادر نقشینه و علیاکبر صبوری. (1392). مطالعه آشنایی پژوهشگران دانشگاه تهران با تعریفها و مصداقهای سوء رفتارهای پژوهشی. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی. دوره 47. شماره 4.
13. سریعالقلم، محمود. (1373). فرهنگ علمی و فرهنگ عمومی. اطلاعات سیاسی و اقتصادی. شماره 87 و 88.
14. شاپیرو، هارولدتی. (1396). آموزش عالی و جامعه. شروین مقیمی و شیما شصتی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
15. شارون، جوئل. (1386). ده پرسش از دیدگاه جامعهشناسی. منوچهر صبوری. تهران: نشر نی.
16. صبوری، علیاکبر. (1385). تولید علم ایران در سال 2006. رهیافت. شماره 38.
17. عزیزی، نعمتالله. (1396). ضرورت اصلاحات در آموزش عالی، تأملی بر مسائل و چالشهای روز در نظام دانشگاهی کشور. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
18. عصاره، فریده و رحمان معرفت. (1384). مشارکت پژوهشگران ایرانی در تولید علم جهانی در مدلاین (حوزه علوم پایه و بینرشتهای پزشکی). رهیافت. شماره 35.
19. فقیه، نظامالدین. (1372). جایگاه ارزشها در آموزش و پژوهشهای علمی. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. شماره 15 و 16.
20. فکوهی، ناصر. (1396 الف). بوردیو و میدان دانشگاهی دانش و دانشگاه. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
21. فکوهی، ناصر. (1396 ب). دانشگاهی که بود. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
22. کلارک، کِر. (1389). کاربردهای دانشگاه. سید مصطفی حدادی و علی گلمحمدی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
23. گامپورت، پاتریشیا جی. (1396). جامعهشناسی آموزش عالی. مرتضی مردیها. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
24. گلوور، دیوید؛ شیلاف استرابریج و محمد توکل. (1384). جامعهشناسی معرفت و علم. شاپور بهیان و دیگران. تهران: انتشارات سمت.
25. گیلدر، اریک. (1396). چالش مفهومی، مقایسه تطبیقی چشماندازهای نظامهای آموزش عالی در قرن بیستم. دانشگاه و اجتماعات علمی آن. ویراسته ایان مکنی. محمدعلی توانا. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
26. لویس، هری. (1395). نگاهی انتقادی به دانشگاه هاروارد. مرتضی مردیها. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
27. لهساییزاده، عبدالعلی. (1375). موانع پژوهش علوم اجتماعی در ایران. رهیافت. شماره 14.
28. مرجائی، سیدهادی. (1396). جامعهپذیری دانشگاهی، رویکردها و فرایندها. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
29. مردیها، مرتضی و محبوبه پاکنیا. (1396). دانشگاه نخبه، دانشگاه توده. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
30. معیدفر، سعید. (1395). فقدان اجتماع علمی عاملی بر ضعف انسجام اجتماعی. دوماهنامه داخلی جشنواره بینالمللی فارابی. شماره 29.
31. منصوریان، یزدان. (1390). پایبندی به اخلاق علمی و پیشگیری از فریبکاری در سایه علم. پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. سخن هفته. شماره 35.
32. ویلما، جوسی و اویلی هلنا ایلیوکی. (1395). چشماندازهای فرهنگی آموزش عالی. محمد صفار. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
33. هیوز، مایکل. (1395). مبانی جامعهشناسی. مهرداد هوشمند و غلامرضا رشیدی. تهران: انتشارات سمت.
34. Boulton, G. & C. Lucas. (2008). What Are Universities for?. Available at https: //www.researchgate.net/publication/225511003_What_Are_Universities_For
35. Brennan, J.; R. King & Y. Lebeau. (2004). The Role of Universities in the Transformation of Societies; An International Research Project. Synthesis Report. Available at https://pdfs.semanticscholar.org/e42f/ab64590cb909b3112696f1b98c0c36bb2028.pdf
36. Filabi, A. & C. Bulgarella. (2018). Organizational Culture Drives Ethical Behaviour: Evidence from Pilot Studies. pp.1-17. Available at https://www.oecd.org/corruption/integrity-forum/academic-papers/Filabi.pdf.
37. Layzell, D. T. (1999). Higher Education’s Changing Environment. Faculty Productivity. Facts, Fictions, and Issues. 3-37.
38. Lukovics, M.& B. Zuti. (2017). New Functions of Universities in the XXI. Century: “Fourth Generation” Universities? Available at https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3022727.
39. Mason, R. O; F. M. Mason. & M. J. Culnan. (1995). Ethics of Information Management, Sage Publications. CA: Thousand Oaks.
40. Shanklin, C. (2001). A Faculty Perspective: Intrinsic Research Rewards that Make a Successful Faculty Member Tick. Retrieved 7/13/07 from http://merrill.ku.edu/publications/2001 whitepaper/shanklin.html.