کیفیت محتوا در فضای مجازی تحت تأثیر مجموعه گستردهای از عوامل ملی و بینالمللی در موضوعات مختلف است. در این مقاله در چارچوب آیندهنگاری راهبردی مکتب فرانسوی (لا پراسپکتیو) و با بهرهگیری از نرمافزار تخصصی میکمک، ساختار محیط و عوامل مؤثر بر آینده کیفیت محتوا در افق ایران 1404 تحلیل شده است. بدینمنظور روابط متقابل تعداد 51 متغیر در هفت گروه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فنّاورانه، حقوقی و زیستمحیطی و نیروهای کلیدی داخلی که از پویش محیط بهدست آمده بودند شناسایی شد. ارزیابی رابطه هر متغیر بر متغیر دیگر براساس دستورالعمل، از تحلیل کیفی به مقداری کمی تبدیل شد و در نهایت ماتریسی از روابط متقابل بهدست آمد. با بهرهگیری از نرمافزار، تحلیل ساختاری در سه بخش روابط مستقیم، روابط غیرمستقیم و روابط نهفته انجام گرفت. نتایج نشان داد مهمترین عوامل اثرگذار بر کیفیت محتوا به این شرح است: امکانهای کاربران (متغیر تقویتکننده)، تصاویر متناقض از آینده مطلوب (متغیر ریسک)، گردش آزاد محتوا در فضای مجازی (متغیر هدف)، رابطه ایران با نظام غالب در جهان (متغیر محیطی)، شبکههای ارتباطی آینده و فنّاوریهای شزان (متغیرهای دارای اثر نهفته بسیار بالا). همچنین تعداد 16 عامل نیز در جایگاه متغیرهای نافذ قرار گرفتند.
کوثری, مسعود, & مولایی, محمدمهدی. (1399). مطالعه ساختار کیفیت محتوای فضای مجازی ایران در افق سال ۱۴۰۴ با رویکرد آیندهپژوهی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 13(52), 137-162. doi: 10.22034/jsfc.2021.103354
MLA
مسعود کوثری; محمدمهدی مولایی. "مطالعه ساختار کیفیت محتوای فضای مجازی ایران در افق سال ۱۴۰۴ با رویکرد آیندهپژوهی". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 13, 52, 1399, 137-162. doi: 10.22034/jsfc.2021.103354
HARVARD
کوثری, مسعود, مولایی, محمدمهدی. (1399). 'مطالعه ساختار کیفیت محتوای فضای مجازی ایران در افق سال ۱۴۰۴ با رویکرد آیندهپژوهی', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 13(52), pp. 137-162. doi: 10.22034/jsfc.2021.103354
VANCOUVER
کوثری, مسعود, مولایی, محمدمهدی. مطالعه ساختار کیفیت محتوای فضای مجازی ایران در افق سال ۱۴۰۴ با رویکرد آیندهپژوهی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1399; 13(52): 137-162. doi: 10.22034/jsfc.2021.103354