هدف این مطالعه تحلیل محتوای کتابهای دوره متوسطه اول، برحسب میزان توجه به مؤلفههای سرمایه فرهنگی بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و با توجه به ماهیت آن از روش تحقیق تحلیل محتوا استفاده گردید. جامعه آماری شامل محتوای تمام کتابهای دوره متوسطه اول در سال تحصیلی 95-96 بوده و برای نمونه، کتابهای پیامهای آسمانی، فارسی، تفکر و سبک زندگی و مطالعات اجتماعی در پایههای هفتم، هشتم و نهم به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق، شامل سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته سرمایه فرهنگی برحسب نظریه بوردیو بود که برای برآورد روایی سیاهه تحلیل، از روایی محتوایی استفاده شد و پایایی آن نیز از طریق روش اسکات برابر 89/54 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از سنجش فراوانی وروش آنتروپی شانون استفاده گردید. یافتهها نشان داد که مؤلفه سرمایه نهادینه از کمترین میزان توجه و در مقابل، مؤلفههای عینیتیافته و تجسمیافته از توجه بالایی برخوردارند و سهم مؤلفه عینیتیافته از همه بیشتر است. در فرجام مقاله براساس نتایج حاصل، پیشنهادهای لازم ارائه گردید.
حرفتی سبحانی لیل ابادی, محمد. (1398). تحلیل محتوای کتابهای دوره متوسطه اول برحسب میزان توجه به مؤلفههای سرمایه فرهنگی در سال تحصیلی 95-96. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 12(46), 165-196. doi: 10.22034/jsfc.2019.100943
MLA
محمد حرفتی سبحانی لیل ابادی. "تحلیل محتوای کتابهای دوره متوسطه اول برحسب میزان توجه به مؤلفههای سرمایه فرهنگی در سال تحصیلی 95-96". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 12, 46, 1398, 165-196. doi: 10.22034/jsfc.2019.100943
HARVARD
حرفتی سبحانی لیل ابادی, محمد. (1398). 'تحلیل محتوای کتابهای دوره متوسطه اول برحسب میزان توجه به مؤلفههای سرمایه فرهنگی در سال تحصیلی 95-96', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 12(46), pp. 165-196. doi: 10.22034/jsfc.2019.100943
VANCOUVER
حرفتی سبحانی لیل ابادی, محمد. تحلیل محتوای کتابهای دوره متوسطه اول برحسب میزان توجه به مؤلفههای سرمایه فرهنگی در سال تحصیلی 95-96. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1398; 12(46): 165-196. doi: 10.22034/jsfc.2019.100943