این پژوهش با هدف دستیابی به رویکردی در آموزش علوم انسانی، به بررسی شیوههای تدریس مؤثر در علوم انسانی در دانشگاههای ایران پرداخته است. برای این منظور چگونگی آموزش استادان بزرگ علوم انسانی و اجتماعی در ایران واکاویده شد. برای دستیابی به چگونگی آموزش این استادان بزرگ از روشی غیرمستقیم در پژوهش بهره گرفته شد: تجارب زیسته استادان کنونی علوم انسانی از حضور در کلاس آن استادان بزرگ در قالب خاطرات آنان بازنمایی گردید. در این بازنمایی از راهبرد پدیدارشناسی تفسیری بهره گرفته شد. مشارکتکنندگان بهصورت هدفمند، انتخاب شدند و فرآیند گردآوری دادهها به روش مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. بر مبنای نتایج تحقیق، اساتید مذکور در کار تدریس خود، دو گونه راهبرد داشتهاند: راهبرد ساختاری (کلاس درس منظم و مشارکتی) و راهبرد فرایندی (آموزش در سه گام آموزنده، کاربردی و انتقادی). این راهبردها برای رسیدن به آرمانهایی مانند یادگیری دانش نظری، توان تحلیل و نقادی، و برخوردارشدن شاگردان از منش آکادمیک بوده است. اجرای این راهبرد تدریس خود نیازمند برخورداری استاد از دو ویژگی است: دانش منسجم و روزآمد و کمنظیر، و مهارت اجتماعی بالا در تعامل با شاگردان.
رحیمزاده, افسانه, بلندهمتان, کیوان, & سلیمی, جمال. (1398). راهبرد تعاملی ـ توضیحی در آموزش علوم انسانی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 12(46), 105-132. doi: 10.22034/jsfc.2019.100936
MLA
افسانه رحیمزاده; کیوان بلندهمتان; جمال سلیمی. "راهبرد تعاملی ـ توضیحی در آموزش علوم انسانی". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 12, 46, 1398, 105-132. doi: 10.22034/jsfc.2019.100936
HARVARD
رحیمزاده, افسانه, بلندهمتان, کیوان, سلیمی, جمال. (1398). 'راهبرد تعاملی ـ توضیحی در آموزش علوم انسانی', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 12(46), pp. 105-132. doi: 10.22034/jsfc.2019.100936
VANCOUVER
رحیمزاده, افسانه, بلندهمتان, کیوان, سلیمی, جمال. راهبرد تعاملی ـ توضیحی در آموزش علوم انسانی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1398; 12(46): 105-132. doi: 10.22034/jsfc.2019.100936