تجارت مرزی در مناطق کُردنشین بهواسطه موقعیت مرزی و گسترش بازارهای جهانی رشد قابل توجهی پیدا کرده است. بهدلیل رشد چشمگیر و فزاینده فضاهای تجاری در میدان مورد مطالعه، در بیست سال اخیر، شهر مرزی بانه به شهر پاساژها معروف شده و گردشگری خرید جایگاه درخور توجهی پیدا کرده است. مقاله حاضر در چارچوب روش مردمنگاری بهدنبال واکاوی هویت مردم محلی بهواسطه فرهنگ مصرف کالاهای جهانی است. در اینراستا در کنار مشاهده مشارکتی، با 19 نفر از جوانان فعال در فضای بازار مصاحبه بهعمل آمده است. بر مبنای روایت مصاحبهشوندگان، بازار به روح حاکم بر فرهنگ کنونی شهر تبدیل و موتور محرکه و انگیزه اصلی عامه را برای کار و فعالیت شکل داده است. بر مبنای یافتههای پژوهش، استقرار بازار با خود جریاناتی از قبیل فردگرایی ضد اجتماعی، انسان تکساحتی، مناسکیشدن عرف عامه، ظهور هویتِ بخشیشده، تعدیل عدالت، استحاله ارزشها، سرمایهداری عامیانه، مدیریت واکنشی و ذهنیت ابهام فردا را در پی داشته است.