1
دانشجوی دکترای جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
2
دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
چکیده
در این تحقیق تلاش بر آن است تا با استناد به نظریه یوآخیم واخ به فهم پدیدارشناسانه و نیز سنخشناسی تجربه زیسته دینی زنان از حضور در مجالس و هیئات مذهبی پرداخته شود. نمونه آماری 40 نفر از زنانی است که در مناطق مختلف تهران در مجالس مذهبی شرکت کردهاند. دادهها از طریق مصاحبه جمعآوری شده و با استفاده از روش اسمیت به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تجربه زیسته زنان از حضور در مجالس مذهبی در سه سنخ فکری، عملی و اجتماعی به شرح ذیل میباشد: الف. فکری: کسب اجر اخروی و نزدیکی به خدا. تأثیر مثبت اینگونه حضور بر روح و روان آدمی (کسب آرامش) با آگاهی بیشتر از قرآن و احکام دین و زندگی ائمهعلیهمالسلام. ب. عملی: پیدا کردن گزینههای مناسب و مذهبی جهت ازدواج، تأثیر مثبت در زندگی خانوادگی و زناشویی (بهبود روابط زوجین و والدین و فرزندان) و پرکردن اوقات فراغت. ج. اجتماعی: شرکت در امور خیریه اجتماعی، آگاهی از وضعیت زندگی دوستان و خویشان و در صورت نیاز کمک به آنان و دید و بازدید خانوادگی (صله ارحام)
خاکسارفرد, عطیه, & سوری, صدیقه. (1396). فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته زنان از حضور در مجالس مذهبیِ زنانه. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 10(38), 165-183.
MLA
عطیه خاکسارفرد; صدیقه سوری. "فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته زنان از حضور در مجالس مذهبیِ زنانه". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 10, 38, 1396, 165-183.
HARVARD
خاکسارفرد, عطیه, سوری, صدیقه. (1396). 'فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته زنان از حضور در مجالس مذهبیِ زنانه', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 10(38), pp. 165-183.
VANCOUVER
خاکسارفرد, عطیه, سوری, صدیقه. فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته زنان از حضور در مجالس مذهبیِ زنانه. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1396; 10(38): 165-183.