1
مدرس پردیس فاطمه زهراسلامالله علیها دانشگاه فرهنگیان اصفهان
2
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
3
دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم
چکیده
بهرغم تأکید اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت، به پرورش و توسعه شایستگیهای پایه، جهت تعمیق هویت مشترک و حرفهای معلمان در ابعاد فردی، انسانی، اسلامی و ایرانی، فقدان الگوی مناسب تربیت معلم و عدم وجود چارچوب مدونی از شایستگیهای معلمان در برنامه درسی تربیت معلم، موجب بروز آشفتگی و سردرگمی در شیوه تربیت و تأمین منابع انسانی در دستگاه تعلیم و تربیت شده است. لذا هدف اصلی مقاله حاضر، بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و ارائه الگوی مناسب آن است. بدینمنظور با استفاده از راهبرد نظریه دادهبنیاد در یک تحلیل کیفی، متن اسناد تحولی بالغ بر 544 صفحه بهطور دقیق مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. سپس 148 گزاره نشانگرِ عوامل و شرایط زمینهساز معلم شایسته استخراج و مقولهبندی شد. نتایج تحلیل طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی در قالب یک الگوی نظری، با محوریت مقوله اصلی (شایستگیهای معلمان)، شرایط علّی (هدفگذاری و برنامه درسی)، شرایط زمینهای (نهادها، سازمانها و ادارات دولتی و غیردولتی سهیم در امر تربیت رسمی و عمومی)، شرایط واسطهای (ویژگیهای فردی، اجتماعی و عوامل سازمانی)، راهبردها (برنامهریزی و توسعه حرفهای) و پیامدها (هویت یکپارچه توحیدی) منعکس شده است. یافتههای حاضر میتواند بهعنوان چارچوبی مفهومی برای طراحی و تدوین برنامه درسی تربیت معلم مبتنی بر شایستگیهای معلمان استفاده شود.
خروشی, پوران, نصر, احمدرضا, میرشاه جعفری, سیدابراهیم, & موسیپور, نعمتالله. (1396). بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 10(37), 163-186.
MLA
پوران خروشی; احمدرضا نصر; سیدابراهیم میرشاه جعفری; نعمتالله موسیپور. "بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 10, 37, 1396, 163-186.
HARVARD
خروشی, پوران, نصر, احمدرضا, میرشاه جعفری, سیدابراهیم, موسیپور, نعمتالله. (1396). 'بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 10(37), pp. 163-186.
VANCOUVER
خروشی, پوران, نصر, احمدرضا, میرشاه جعفری, سیدابراهیم, موسیپور, نعمتالله. بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1396; 10(37): 163-186.