1
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
2
کارشناس ارشد مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی
3
دانشجوی کارشناسیارشد آموزش بزرگسالان دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش مکانیزمهای توانمندساز سازمانی در استقرار فرآیندهای مدیریت دانش در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بوده است. شیوه این پژوهش، با توجه به هدف و ماهیت آن، کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییاند که تعداد 108 نفر از آنها به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه مکانیزمهای توانمندساز سازمانی و فرآیندهای مدیریت دانش است. یافتههای پژوهش نشان داد که، رابطه بین مکانیزمهای توانمندساز سازمانی، فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی با فرآیندهای مدیریت دانش مثبت و معناداراست و بین ساختار سازمانی با فرآیندهای مدیریت دانش رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج بهدست از آمده از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که، از میان سه مکانیزم توانمندساز فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی به ترتیب بیشترین سهم را در استقرار فرآیندهای مدیریت دانش داشتهاند.