مطالعه تحلیلی نهضت معنویت‌گرایی و ارائه رویکردی برای آموزش عالی معنویت‌گرا؛ رویکردی اخلاق‌بنیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز safaei_m@scu.ac.ir

چکیده

در این مقاله جریان فکری معنویت‌گرایی و پیام اصلی آن به شیوه تحلیلی مورد ارزیابی می‌گیرد به این منظور که رویکردی راهگشا برای تدوین برنامه‌های آموزشی معنویت‌گرا در مقطع آموزش عالی به‌دست آید. لذا نخست، رسیدن به یک مفهوم نسبتاً جامع از معنویت‌گرایی مد نظر قرار گرفته است. در این راستا، گستره معنایی و تمایز مفهومی آن با برخی عرصه‌های نزدیک، مثل دین، بررسی شده و نهایتاً به‌منظور ارائه رویکردی مناسب برای تدوین برنامه‌های آموزشی معنویت‌گرا در مقطع آموزش عالی، رویکرد یادگیری خدمات رایگان که به‌همین منظور طراحی شده، مورد ارزیابی قرار گرفته است و با توجه به مشکلاتی که این رویکرد با آنها مواجه است نشان داده شده که رویکردی که به‌نام رویکرد معطوف به دانش اخلاق‌بنیان از آن نام برده‌ایم به شکل مناسب‌تری می‌تواند از عهده تأمین اهداف نهضت معنویت‌گرایی در آموزش عالی بر‌آید. علیرغم نگرانی‌هایی که در جامعه ایران نسبت به این جریان وجود دارد و نیز علیرغم کاستی‌هایی که این جریان فکری با آنها مواجه است‏، با استناد به عناصر اصلی جریان معنویت‌گرایی می‌توان اندیشه بنیادین آن را در راستای اهداف و ارزش‌های اسلامی ارزیابی کرد و این جریان را یک فرصت جدید تربیتی تلقی نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analytical Study of Spirituality Movement and a Moral-Based Approach for Spiritual Higher Education

نویسنده [English]

  • Masoud Safaei Moghaddam
Associate Professor, Faculty of Education and Psychology,Shahid Chmaran University, Ahvwaz
چکیده [English]

The present paper, using an analytical method, is an attempt to study the new spirituality movement to find out a useful approach concerning spiritual higher education programs. In the first place, attempts have been made to offer a comprehensive definition of the concept of spirituality. Hence, a wide range of meanings of spirituality has been given and its conceptual distinctions with related concepts, such as religion, have been studied. In order to introduce an appropriate approach, the service learning approach, which is used in spiritual education programs, was critically evaluated. Given its incapability to solve many problems, an alternative approach has been proposed based on the concept of knowledge with emphasis on its moral foundations. The main contention of the present paper is that the new approach is capable of fulfilling the objectives of spiritual higher education in a more appropriate manner. Despite some concerns about this current in Iran and the existence of some inherent shortcomings in this intellectual current, based on its main concepts and fundamental notions, one can assess this current in line with Islamic objectives and values and so it may be considered a new educational opportunity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spirituality
  • Service Learning
  • Moral-Based Knowledge
  • Higher education