عوامل مؤثر بر نگهداری و ترک خدمت کارکنان دانش‌محور؛ مورد مطالعه: جهاد دانشگاهی واحد تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه علامه طباطبایی

2 کارشناسی‌ارشد مدیریت دولتی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر نگهداری و ترک خدمت کارکنان دانش‌محور و شناسایی نقاط ضعف در این عرصه و ارائه پیشنهاد جهت رفع آنها می‌باشد. از آنجا که جهاد دانشگاهی برای تحقق مأموریت خویش از کارکنان دانش‌محور بهره می‌برد، جامعه آماری در این تحقیق، اعضای هیئت علمی جهاد دانشگاهی و کارشناسان با مدرک لیسانس و بالاتر که به‌نوعی در انجام طرح‌های تحقیقاتی این سازمان فعالیت نموده‌اند، درنظر گرفته شده است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی است و اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه جمع‌آوری شده است. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که بین متغیرهای اصلیِ برنامه‌ریزی توسعه فردی، فرایند اجتماعی‌شدن و برنامه‌ریزی توسعه سازمانی با نگهداری کارکنان دانش‌محور و نیز بین شوک‌های کاری با ترک خدمت کارکنان دانش‌محور رابطه معناداری وجود دارد. همچنین مطابق با نتایج این تحقیق بین متغیرهای فرعیِ ترسیم مسیر شغلی و ارتقای سازمانی، ایجاد فضای توسعه دانش فردی، مشارکت در تصمیم‌سازی، زمان حضور منعطف و شناور، توسعه ارتباطات در گروه‌های کاری، انجام فعالیت‌های چالشی، استقلال عمل در فعالیت‌ها، نظام‌های پرداخت و پاداش مناسب، مشارکت در اهداف تجاری سازمان با نگهداری کارکنان دانش‌محور و از سوی دیگر بین برآورده نشدن انتظارات شغلی و کاهش شأن و منزلت کار با ترک خدمت کارکنان دانش‌محور رابطه معناداری وجود دارد؛ همچنین اولویت تأثیر متغیرها نیز به‌ترتیب ذکر شده مورد تأیید قرار گرفته است.       

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors Affecting Maintenance and Desertion of Knowledge-Based Staff; Case Study: University Jihad, Tehran

نویسندگان [English]

  • Seyed Aliakbar Afjei 1
  • Adel Saleh Ghafari 2
1 Professor, Allama Tabatabaie University
2 MA (Public Administration), Azad University, Sciences and Research Branch
چکیده [English]

 
The objective of the present paper is to identify factors affecting maintenance and desertion of knowledge-based staff and identification of the weak points in this field as well as some suggestions for their removal. Since the University Jihad relies on its knowledge-based staff to fulfill its mission, the statistical population of the present study consists of the faculty members of University Jihad and those of its staff with bachelor’s or higher degrees who are engaged in research. It is an applied research. The required data was collected through questionnaire. The results indicate that there is a significant relationship between main variables of individual development planning, process of socialization and organizational development planning with maintenance of knowledge-based staff and between work shocks and desertion of job. Also the results of this research show that there is significant relationship between sub-variables of career and organizational promotion, creation of space for individual knowledge improvement, participation in decision-making, time of flexible and floating presence, expansion of communication in working groups, conducting challenging activities, independence in performance, suitable payment and reward systems and participation in commercial objectives of the organization with maintenance of knowledge-based staff. Also there is significant relationship between unfulfilled job expectations and reduction of work status and dignity with desertion of job of the knowledge-based staff. Also the priority of the effect of the variables were acknowledged in accordance with the mentioned order.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge-Based Staff
  • Maintenance And Desertion
  • Socialization Process
  • Job Satisfaction
  • Career
  • Challenging Activities
  • Work Shocks