بررسی راه‌های بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی در علوم انسانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان

چکیده

این تحقیق با هدف مطالعه عوامل مؤثر بر افزایش کارآمدی تحقیقات در حوزه علوم انسانی و بررسی راه‌های بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی در حوزه مذکور انجام گرفته و در آن از روش پیمایش و رویکردی تلفیقی (کمی و کیفی) در جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیئت علمی دانشکده‌های علوم انسانی دانشگاه‌های دولتی است که با استفاده از شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 370 نفر از آنان به‌عنوان نمونه انتخاب گردیدند. در تحلیل داده‌های کمی، از شاخص‌های گرایش مرکزی و آزمون‌های تی تک‌متغیره و تحلیل واریانس یک‌طرفه بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که بهبود عملکرد پژوهشی اساتید در علوم انسانی از طرفی نیازمند انجام اصلاحات در رویکردهای سازمانی و مدیریت و سیاست‌گذاری پژوهشی است و از طرف دیگر مشروط به اجرای برنامه‌های توانمندسازی و تقویت بنیه‌های حرفه‌ای اساتید در زمینه پژوهش و فراهم کردن شرایط و منابع مناسب  مالی، مادی و علمی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی توسط اساتید است. فراهم کردن بسترهای مناسب و حمایت‌گرای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و لحاظ کردن دغدغه های شخصی و حرفه‌ای اعضای هیئت علمی نیز از جمله عوامل مؤثر بر رونق فعالیت‌های پژوهشی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Ways to Improve Research Performance of Humanities Faculty Members

نویسنده [English]

  • Ne’matullah Azizi
Associate Professor, Department of Education, Kurdestan University
چکیده [English]

The main objective of the present research is to study factors influencing efficiency of research in humanities as well as studying ways to improve research performance of humanities faculty members. The research method applied was survey through a synthetic (qualitative and quantitative) approach in collecting the required data. The statistic population of the present research consisted of faculty members of the humanities departments of state universities. The sample included 370 faculty members who were selected through stratified cluster sampling method. In order to analyze the quantitative data, centripetal tendency measures and single variable t-test as well as one-sided analysis of variance were used.
The results indicate that improvement of research performance depends on the following factors: improvement of organizational and managerial approaches and policymaking attitudes; implementation of enabling plans, strengthening of professional foundations of the faculty members in the field of research; providing them with suitable financial, material and scientific resources for research activities; providing them with suitable protective social, cultural and political contexts; and taking into consideration their personal and professional concerns.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher education
  • humanities
  • research performance
  • Efficiency