رعایت اخلاق پژوهش در رساله‌های دکتری؛ مورد مطالعه: گروه علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد طی سال‌های 1386 تا 1390

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری سنجش و اندازه‌گیری دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشیار دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد

3 استاد دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

هدف این پژوهش بررسی میزان رعایت اصول اخلاقی در رساله‌های دکتری گروه علوم انسانی در دانشگاه فردوسی مشهد است. روش پژوهش تحلیل محتوا است. کلیه رساله‌های دکتری دفاع‌شده گروه علوم انسانی طی 5 سال (1386 تا 1390) با استفاده از سیاهه محقق‌ساخته مورد بررسی قرار گرفت. در این سیاهه مؤلفه‌هایی نظیر رعایت حقوق آزمودنی‌ها در پژوهش، رعایت اصول اخلاقی در استناددهی و ارجاع، رعایت اصول اخلاقی در تدوین گزارش پژوهش و داشتن تعهدنامه اخلاقی در نظر گرفته شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که در بخش معتنابهی از رساله‌های دکتری برخی از معیار‌های اخلاق پژوهش مورد توجه قرار گرفته و بقیه موازین اخلاق پژوهش مورد غفلت واقع شده یا با دقت گزارش نشده است. به‌عنوان نمونه یافته‌ها نشان داد که در اغلب رساله‌ها موضوع گمنامی آزمودنی‌ها، رعایت رازداری، مشخص‌بودن روش گردآوری داده‌ها، گزارش اعتبار ابزار پژوهش، مشخص‌بودن روش تحلیل داده‌ها، همسو بودن روش تحلیل داده‌ها با روش اجرای پژوهش و داشتن تعهدنامه اخلاقی مورد توجه قرار گرفته است (حدود %75 رساله‌ها). همچنین در %50 رساله‌ها استاندارد‌های استناد به منابع مورد استفاده رعایت شده است. در تعداد بسیار ناچیزی (حدود %5 رساله‌ها) از رساله‌ها بحث اخذ رضایت آگاهانه، آگاه کردن آزمودنی‌ها از هدف‌ها و ماهیت مطالعه، معرفی خود به‌عنوان پژوهشگر به آزمودنی‌ها، سلامت و آسایش آزمودنی‌ها، چاره‌اندیشی برای عوارض مربوط به مطالعه، شیوه تدارک فضای عاری از استرس مورد توجه قرار گرفته است.

 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Degree of Observation of Ethical Standards in Research: A Case Study of PhD Theses of Faculty of Humanities of Ferdowsi University, Mashad, 2007-2012

نویسندگان [English]

  • Somayeh Bahmanabadi 1
  • Taherh Javidi Kalate Ja’farabadi 2
  • Bakhtiar Sha’bani Varaki 3
1 PhD student (Assessment and Measurement) Allama Tabatabi University
2 Associate Professor, Department of Education and Psychology, Ferdowsi University, Mashad
3 Professor Department of Education and Psychology), Ferdowsi University, Mashad
چکیده [English]

The main purpose of the present paper is to study the degree of observation of ethical standards in the PhD theses at the Faculty of Humanities of Ferdowsi University, Mashad. Content analysis has been employed for the purpose of this study. All PhD theses defended in a period of five years between 2007 and 2012 have been analyzed  by using the researcher-made list. The following elements have been  used in the list:  observation of the rights of participants, observation of ethical principles in giving references and sources, observation of ethical principles in preparation of research report and having ethical codes.  The findings of the research indicate that some ethical standards have been observed in major chunk of the PhD theses, while other standards of research ethics have either been neglected or have not been precisely reported. For example, the findings indicate that in most of the theses (75 percent) the following elements have been observed: anonymity of participants, secrecy, clarity of the method of data collection, report on validity of research tools , clarity of method of data analysis, congruity of the method of data analysis with the method of conducting research, and having ethical code. Also in 50 percent of the theses reference standards have been observed, while in 5 percent of the theses the following elements have been taken into consideration: getting conscious consent, giving information about the objectives and nature of the research to the participants, introduction of the researcher to the respondents, health and convenience of the participants, seeking a remedy for negative consequences of research and preparation of a stress-free environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Research Ethics
  • Professional Ethics
  • PhD Thesis
  • humanities