1
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تربیت مدرس
2
کارشناسارشد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
هدف غایی این پژوهش، واکاوی مفهوم «مسئولیت ملی» و طراحی و اعتباریابی سنجهای برای اندازهگیری آن است؛ برای تحقق این هدف از استراتژی پژوهش ترکیبی اکتشافی استفاده شده است. در مرحله اول با مصاحبه با 34 نفر از کارکنان در بخش دولتی، مفهوم مسئولیت ملی واکاوی شد. در این مرحله از شیوه تحلیل دادهبنیاد استفاده شد. بر این اساس نتایج مصاحبه در قالب مضامین دستهبندی شد، بهطوری که مضمونهای اصلی، فرعی و کدهای اولیه و ثانویه حاصل شد. با توجه به نتایج حاصل، مسئولیت ملی به سه بعد مسئولیت فردی (مسئولیت فرد نسبت به خود و خانواده)، مسئولیت سازمانی و مسئولیت اجتماعی عملیاتی شد. تعیین روایی صوری و محتوایی با استمداد از نظرات 17 خبره، صورت پذیرفت. سپس بهمنظور روایی سازه، رابطه بین مسئولیت ملی با بیتفاوتی سازمانی و رفتارشهروندی سازمانی که هر دو دارای پرسشنامههای استاندارد هستند بررسی شد. بهکمک ابزار تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم، نیز روایی سازه بررسی شد. پرسشنامه نهایی در 10 سازمان دولتی توزیع شد و اطلاعات حاصل برای اعتباریابی سنجه و بررسی فرضیههای پژوهشی استفاده شد. تحلیلهای آماری، مناسب بودن مدل و فرضیههای پژوهش را تأیید کردند؛ لذا میتوان نتیجه گرفت مسئولیت ملی با بیتفاوتی سازمانی رابطه معکوس معنیدار و با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت معنیدار دارد. با توجه به نتایج حاصل، سنجه مورد نظر از روایی بالایی برخوردار است.
داناییفرد, حسن, حسنزاده, علیرضا, & حاجیهاشمی, زهرا. (1393). واکاوی مسئولیت ملی کارکنان سازمانهای دولتی؛ طراحی و اعتباریابی یک سنجه پژوهشی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 7(25), 41-70.
MLA
حسن داناییفرد; علیرضا حسنزاده; زهرا حاجیهاشمی. "واکاوی مسئولیت ملی کارکنان سازمانهای دولتی؛ طراحی و اعتباریابی یک سنجه پژوهشی". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 7, 25, 1393, 41-70.
HARVARD
داناییفرد, حسن, حسنزاده, علیرضا, حاجیهاشمی, زهرا. (1393). 'واکاوی مسئولیت ملی کارکنان سازمانهای دولتی؛ طراحی و اعتباریابی یک سنجه پژوهشی', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 7(25), pp. 41-70.
VANCOUVER
داناییفرد, حسن, حسنزاده, علیرضا, حاجیهاشمی, زهرا. واکاوی مسئولیت ملی کارکنان سازمانهای دولتی؛ طراحی و اعتباریابی یک سنجه پژوهشی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1393; 7(25): 41-70.