تبیین جامعه‌شناختی رابطه عادت‌واره و خرید کالاهای ورزشی خارجی ؛ مورد مطالعه: مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی خارجی شهر سنندج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد

2 کارشناسی‌ارشد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی تهران

چکیده

هدف اصلی مقاله حاضر بررسی تأثیر عادت‌واره مصرف‌کنندگان بر خرید کالاهای ورزشی خارجی به‌‌مثابه یک پدیده فرهنگی است. جهت دستیابی به این هدف، چارچوب نظری تحقیق بر اساس نظریه کنش بوردیو، تنظیم و بر اساس آن فرضیه‌های تحقیق شکل گرفت. جامعه آماری شامل مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی خارجی شهر سنندج بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تلفیقی طبقه‌ای و تصادفی ساده 370 نفر از آنها انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها نیز از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه بهره گرفته شد. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که میزان همبستگی بین عادت‌واره و خرید کالاهای ورزشی خارجی برابر با 0/479 است و متغیّر مستقل «عادت‌واره» حدود 22 درصد از تغییرات خرید کالاهای ورزشی خارجی مصرف‌کنندگان را تبیین می‌کند. در مورد مؤلفه‌های عادت‌واره نیز نتایج بیانگر آن است که «ارزش قائل شدن برای کالاهای خارجی» دارای بیشترین ضریب همبستگی (0/521) و ضریب تأثیر (0/270) بر خرید کالاهای ورزشی خارجی است و در اولویت‌های بعدی نیز به ترتیب متغیرهای نگرش مثبت به کالاهای خارجی و تمایل به خرید کالاهای خارجی قرار دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Sociological Clarification of Habitus Relationship and Buying Foreign Sports Goods Case Study: Consumers of Foreign Sports Goods in the City of Sanandaj

نویسندگان [English]

  • Fardin Mohammadi 1
  • Ali Maleki 2
1 PhD in Economic Sociology and Development, Ferdowsi University of Mashhad
2 MA, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran
چکیده [English]

The goal of this study is to investigate the impact of consumers habitus on purchasing foreign sports goods as a cultural phenomenon. To achieve the goal, the theoretical framework of the study has constituted based on Bourdieu’s theory of action and research hypotheses were formed based on it. The statistical society comprised of consumers of sports commodities in the city of Sanandaj, 370 respondents of who were selected by a combined stratified and random sampling. Our data collection tools were surveying and questionnaires. Findings of this study indicate that the degree of correlation between the habitus and buying foreign sports goods is 0/479 and the independent variable of “habitus” determines around 22 percent of changes in consumers’ intention of buying foreign sports goods. With respect to components of habitus, findings indicate that “attaching value to foreign goods” has the highest correlation coefficient (0/521) and the impact factor (0/270) in buying sports goods. Next in order of priority comes the variables of positive attitude toward foreign goods and tendency to buy foreign goods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Habitus
  • Purchase
  • Foreign Sports Goods
  • Bourdieu
1. بوردیو، پیر. (1381). کنش‌های ورزشی و کنش‌های اجتماعی. محمدرضا فرزاد. فصلنامه ارغنون. شماره 20.
2. بوردیو، پیر. (1386). علم علم و تأمل‌پذیری. یحیی امامی. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
3. بوردیو، پیر. (1390). نظریه کنش؛ دلایل عملی و انتخاب عقلانی. مرتضی مردیها. تهران: نقش و نگار.
4. بوردیو، پیر. (1391). تمایز؛ نقد اجتماعی قضاوت‌های ذوقی. حسن چاوشیان، تهران: نشر ثالث.
5. بون‌ویتز، پاتریس. (1390). درس‌هایی از جامعه‌شناسی پیر بوردیو. جهانگیر جهانگیری و حسن پورسفیر. تهران: نشر آگه.
6. بهمنی، مهرزاد. (1391). بررسی میزان ملی‌گرایی مصرفی، اعتماد به تبلیغات و تمایل به مصرف کالاهای داخلی در بین شهروندان 28 شهر کشور. فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، 19(3).
7. حافظ‌نیا، محمد. (1380). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت. 
8. حسینی، سید عماد؛ سعید امیرنژاد و مرضیه‌السادات سرکشیک. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر رفتار خرید مشتریان امکان ورزشی منطقه 2 تهران. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 4(14).
9. خوش‌آمدی، مرتضی. (1388). گفتمان، فقر، قدرت با تمرکز بر جامعه‌شناسی بوردیو. تهران: بینش نو.
10. ریتزر، جورج. (1393). نظریه جامعه‌شناسی. هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
11. ساعی، علی. (1387). روش تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: سمت.
12. عسکریان، فریبا؛ افشار جعفری و فرزانه ترابی‌نهاد. (1396). عوامل موثر بر تصمیم خرید مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی با استفاده از مدل اسپرولز و کندال. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 13(26).
13. گرنفل، مایکل. (1389). مفاهیم کلیدی بوردیو. محمدمهدی لبیبی. تهران: نشر افکار.
14. واکووانت، لوئیک. (1383). پیر بوردیو. در راب استونز، متفکران بزرگ جامعه‌شناسی. مهرداد میردامادی، تهران: نشر مرکز.
15. Beck, E. (2016). Repopulating Development: an Agent-Based Approach to Studying Development Interventions. World Development. No. 80. 19-32.
16. Bourdieu, P. (1995). Outline of Theory of Practice. Translated by Richard Nice. Cambridge: Cambridge University Press.
17. Cretu, A. E. & R. J. Brodie. (2007). The Influence of Brand Image and Company Reputation Where Manufacturers Market to Small Firms: A Customer Value Perspective. Industrial Marketing Management. 36(2). 230-240.
18. Dormundo, S. (2007). Bourdieu’s Field Theory, as a Theoretical Framework for Analyzing the Process of Degree Completion in Graduate Education. Revista Electronica de Investigation Educative. 9(1). 1-21.
19. Edamu, E. (2011). Factors Affecting Consumers’ Shoe Preference: the Case of Addis Ketema Sub-city on Domestic Versus Imported Leather Shoes. Dissertation, Ababa University College of Management, Information, and Economic Sciences.
20. Kloot, B. (2009). Explaining the Value of Bourdieu’s Framework in the Context of Institutional Change. Studies in Higher Education. 34(4). 469- 481.
21. Lee, M.; Y. K. Kim. & A. Fairhurst. (2009). Shopping Value in Online Auctions: Their Antecedents and Outcomes. Journal of Retailing and Consumer Services. 16(1). 75–82
22. Lee, M.; Y. K. Kim; L. Pelton; D. Knight. & J. Forney. (2008). Factors Affecting Mexican College Students’ Purchase Intention toward a US Apparel Brand. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal. 12(3). 294-307.
23. Lessard, C.; A. P. Contandriopoulos. & D. Beaulian. (2010). The Role. (or note) of Economic Evaluation at the Micro Level: Can Bourdieu’s Theory Provide Away Forward for Clinical Decision–Making?. Social Science & Medicine. No. 70. 1984-1956.
24. Pang, B. & H. Soong. (2016). Teachers Experiences in Teaching Chinese Australian Student in Health and Physical Education. Teaching and Teacher Education. No. 56. 84-93.
25. Thomas, Liz. (2002). Student Retention in Higher Education. J. Education Police. 17(4). pp. 424- 442.
26. Wacquant, L. (2004). Following Pierre Bourdieu into the Field. Ethnography. 5(4). 387- 414.