در 40 سال اخیر دستهای از تحولات اقتصادی و فنّاوری در عرصه جهانی به همراه برخی رویدادهای سیاسی و امنیتی خاص، تلقی خاصی از مأموریت دانشگاه مبنی بر مشارکت مستقیم در نوآوری و توسعه اقتصادی ایجاد کرده است. در این راستا برخی از نظریات از جمله الگوی دانشگاه کارآفرین به دلیل تمرکز بر تجاریسازی دانش، کارآفرینی دانشگاهی و توسعه نوآوری منطقهای، توجهات گستردهتر دولتها و سیاستگذاران را به دنبال داشته است. پژوهش حاضر با هدف ارائه شناختی دقیقتر از چیستی ایده دانشگاه کارآفرین، عوامل مؤثر در پیدایش آن و پیامدهای مترتب بر توسعه آن، زمینه را برای بررسی واقعگرایانه ظرفیتها و محدودیتهای این الگو فراهم میکند و از این طریق تلاش دارد سیاستگذاری عالمانه آموزش عالی را در مواجهه با الگوی دانشگاه کارآفرین تسهیل کند. برای اینمنظور مجموعه منتخبی از مقالات مرجع و مؤثر مرتبط با الگوی دانشگاه کارآفرین، طی چهار مرحله تحلیل مضمون شده است. نتایج این تحلیل نشان میدهد انقلاب آکادمیک دوم، مضمون فراگیری است که در الگوی مذکور، چیستی و مراحل توسعه آن به همراه پیشرانها و عوامل شکلگیری و نیز پیامدهای مترتب بر آن تبیین شده است. در پایان با قرار دادن این نتایج در بستر پیشینه پژوهشیِ گستردهترِ نقش دانشگاه در نوآوری، محدودیتهای اصلی این الگو شناسایی و بحث شده است. بر این مبنا دلالتهای نظریه دانشگاه کارآفرین درخصوص پیشرانهای تحول مأموریتی دانشگاه، بیشترین سازگاری را با شواهد و نتایج حاصل از دیگر پژوهشها دارد، اما سایر دلالتهای این نظریه، از جمله فراگیری انقلاب آکادمیک دوم و فازها و پیامدهای آن با محدودیتهای متعددی مواجه است. در مجموع، این بررسی بر زمینههای امکانی محدود و نیز مطلوبیت محدود الگوی دانشگاه کارآفرین دلالت دارد، بهگونهای که تعابیری مانند انقلاب آکادمیک دوم و نسل سوم دانشگاهها اغراقآمیز و خلاف واقع بهنظر میآید.
شهسواری, امیر, علم الهدی, جمیله, ذاکرضالحی, غلامرضا, & خراسانی, اباصلت. (1399). انقلاب آکادمیک دوم و ظهور دانشگاه کارآفرین؛ خوانش واقعگرایانه ظرفیتها و محدویتهای الگوی دانشگاه کارآفرین بهمثابه موتور نوآوری. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 13(49), 77-118. doi: 10.22034/jsfc.2020.101241
MLA
امیر شهسواری; جمیله علم الهدی; غلامرضا ذاکرضالحی; اباصلت خراسانی. "انقلاب آکادمیک دوم و ظهور دانشگاه کارآفرین؛ خوانش واقعگرایانه ظرفیتها و محدویتهای الگوی دانشگاه کارآفرین بهمثابه موتور نوآوری". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 13, 49, 1399, 77-118. doi: 10.22034/jsfc.2020.101241
HARVARD
شهسواری, امیر, علم الهدی, جمیله, ذاکرضالحی, غلامرضا, خراسانی, اباصلت. (1399). 'انقلاب آکادمیک دوم و ظهور دانشگاه کارآفرین؛ خوانش واقعگرایانه ظرفیتها و محدویتهای الگوی دانشگاه کارآفرین بهمثابه موتور نوآوری', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 13(49), pp. 77-118. doi: 10.22034/jsfc.2020.101241
VANCOUVER
شهسواری, امیر, علم الهدی, جمیله, ذاکرضالحی, غلامرضا, خراسانی, اباصلت. انقلاب آکادمیک دوم و ظهور دانشگاه کارآفرین؛ خوانش واقعگرایانه ظرفیتها و محدویتهای الگوی دانشگاه کارآفرین بهمثابه موتور نوآوری. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1399; 13(49): 77-118. doi: 10.22034/jsfc.2020.101241