منطقِ پنهان حاکم بر میدان آموزش و پرورش رسمی در ایران؛ مورد مطالعه: میدان آموزش و پرورش مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری جامعه‌‌شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

نوشتار حاضر سعی در تبیین این مسئله دارد که آیا غیر از قوانین مکتوب میدان آموزش، قوانین دیگری (نامکتوب) نیز وجود دارند که کنش عاملان اجتماعی (معلمان و دانش‌آموزان) را در میدان آموزش به‌طور پنهانی تحت تأثیر قرار ‌دهند. بدین‌منظور چارچوب مفهومی پژوهش بر اساس نظریات بوردیو تدوین گردید. جهت گردآوری و تحلیل داده‌‌ها از روش تحلیل موضوعی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه عبارت بودند از معلمان شهر مشهد که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و معیار اشباع نظری با 31 نفر از آنها مصاحبه گردید. سپس مصاحبه‌‌ها با استفاده از نرم‌افزاز Maxqda و تکنیک‌‌های کدگذاری باز و محوری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن است که در سال‌‌های اخیر سیاست‌‌های آموزشی نامناسب از جمله سیاست آموزشی غیرمنصفانه، اولویت‌بندی نادرست سیاست‌‌های آموزشی و سیاست آموزشی کمیّت‌گرا موجب شکل‌گیری قوانین پنهان ـ نانوشته‌ای مانند منطق یکسان‌انگاری/ نادیده‌انگاری شایستگی‌‌ها، اولویت نقش مبصری بر معلمی و منطق افزایش آمار قبولی غیرواقعی در میدان آموزش شده‌اند که دارای قدرت قهری و الزام می‌باشند. قوانین مذکور به‌طور کلی بیانگر منطق پنهان ـ نانوشته‌ای هستند که از ویژگی غیرآموزشی و ضد آموزش برخوردارند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The hidden logic of the official education field in Iran (Case Study: Mashhad Education Field)

نویسنده [English]

  • fardin mohammadi
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده [English]

The present study try to explain that what Apart from the written Logics of the education Field, there are other Logics that affect the actions of social agents (teachers and students) in the education Field secretly.To reach the goal, conceptual framework was based on the ideas of Pierre Bourdieu. We used the thematic analysis methods to gather and analyze data. The statistical population consists of teachers in Mashhad city are that interview 31 participants by Using purposive sampling and Theoretical saturation. Than gathered data are analyzed with Maxqda Software and open coding and axial coding. The results showed that In recent years, Incorrect prioritizationeducational policies such as Quantitative educational policies, Unofficial educational policy, Incorrect prioritization of educational policies generate hidden and unwritten rules such as logic of unity / neglect of merit, The priority of the role master rather than of the teacher and the logic of increasing the unrealistic acceptance rate in the education field that has the power and authority required. Generally the logics indicate unwritten logic that has a non-teaching and anti-teaching element.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational field
  • the Logic field
  • teachers
  • Non-Written Logic
  • Pierre Bourdieu