ارزش‌های فرزندپروری مادران‌کودکان 3 تا 5 ساله؛ مطالعه‌ای پدیدارشناسانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانشیار پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

4 استادیار گروه روان‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

شناخت‌های فرزندپروری در فرهنگ‌های مختلف تا حدی متقاوت است. یکی از اجزای مهم این شناخت‌ها، ارزش‌های فرزندپروری است. هدف این پژوهش بررسی ارزش‌های فرزندپروری مادران کودکان 3 تا 5 ساله است. پژوهش حاضر، مطالعه‌ای کیفی از نوع پدیدارشناسی است. این پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و نمونه‌گیری هدفمند انجام گرفته است. 15 مادر دارای کودک 3 تا 5 ساله ساکن در شهر تهران، دیدگاه‌های خود را پیرامون ارزش‌های فرزندپروری به‌بحث گذاشتند. مکالمات ضبط و سپس با استفاده از روش کلایزی مورد تحلیل قرار گرفت. طی این پژوهش، پنج مضمون اصلی که هرکدام حاوی مضامین فرعی متعددی می‌باشند استخراج شد. مضامین اصلی عبارت‌اند از: در نظر دیگران مقبول بودن، داشتن ارزش‌های انسانی، جایگاه خاص برای والدین قائل بودن، داشتن گرایش‌های مذهبی و به ارزش‌های فرهنگی باور داشتن. در زمینه علت اهمیت ارزش‌های بیان‌شده، پاسخ‌های مادران حول دو محور «تنها نماندن» و «آرامش در زندگی» بود. به‌نظر می‌رسد مادران اعتقاد دارند اگر فرزندان‌شان دارای ارزش‌های مورد نظر باشند، در زندگی‌شان آرامش را تجربه کرده و تنها نخواهند ماند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Values of Child-Raising among Mothers of Three-Five-Years-Old Children: A Phenomenological Study

نویسندگان [English]

  • Maryam Hellisaz 1
  • Mohammad Ali Mazaheri 2
  • Leila Panaghi 3
  • Fariba Hassani 4
1 PhD Student, Department of Psychology, Islamic Azad University, Central Tehran Brach
2 Professor, Faculty of Psychology and Education, Shaheed Beheshti University
3 Associate Professor, Research Institute of Family Studies, Shaheed Beheshti University
4 Assistant Professor, Islamic Azad University, Central Tehran Brach
چکیده [English]

Cognitions of child-raising are rather different in various cultures. An important component of these cognitions is values of child-raising. The main objective of this paper is to study the values of child-raising among mothers of three-five-years-old children. Phenomenological research method was employed in this study, which is a qualitative research. Semi-structured interview and targeted sampling were used to collect the data. 15 mothers raising children of 3-5 years of age, residing in Tehran, discussed their viewpoints about raising their children. Their talks were recorded and analyzed through Colaizzi’s method. On the basis of this study, five main themes with their subthemes were extracted. The main themes are: acceptability by others, having human values, considering specific status for parents, having religious tendencies and having faith in cultural values. Regarding the reasons for the said values, mothers’ responses focused on two pivots, i.e. “not being left alone” and “having peace of mind in life”. The mothers seemingly believe that if their children possess the said values, they will experience peace of mind in their lives and will not be left alone.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Child-Raising
  • Value
  • mother
  • Iranian Family