پژوهش حاضر با هدف شناخت نقش واسطهای تنظیم هیجان شناختی در رابطه حمایت اجتماعی ادراکشده با موفقیت تحصیلی نوجوانان انجام شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری 1286 دانشآموز دبیرستانی بود، که از بین آنها 300 دانشآموز شامل150 دختر و 150 پسر؛ بهصورت نسبتی خوشهای از دبیرستانهای شهرستان پاکدشت انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراکشده چندبعدی و پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی و معدل سال گذشته آنها بود. یافتهها نشان داد از میان راهبردهای تنظیم هیجان، تنها راهبردهای غیرانطباقی تنظیم هیجان شناختی در رابطه حمایت اجتماعی ادراکشده و موفقیت تحصیلی نقش میانجیگر دارد. ادراک حمایت اجتماعی نوجوانان با راهبردهای غیرانطباقی تنظیم هیجان شامل نشخوار ذهنی، سرزنش دیگران و نیز با موفقیت تحصیلی آنها رابطه دارد. راهبردهای غیرانطباقی برخلاف راهبردهای انطباقی در این رابطه بهعنوان متغیر مکنون ایفای نقش میکنند.