تحلیل جامعه‌شناختیِ بیگانگی دانشگاهی؛ مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه مازندران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران

2 کارشناسی‌ارشد مطالعات جوانان دانشگاه مازندران

چکیده

بیگانگی تحصیلی یا دانشگاهی به‌عنوان یکی از اشکال بیگانگی، اصطلاحی برای توضیح جدایی دانشجویان از فرایند یادگیری و تجربه منزوی بودن از یک گروه‌ تحصیلی یا دانشگاهی است که شخص باید به آن تعلق داشته یا درگیر آن باشد. هدف تحقیق حاضر تحلیل بیگانگی دانشگاهی و ابعاد آن در سطح میدان‌های درون و برون دانشگاهی برمبنای نظریه ناسازی بوردیو در دانشجویان دانشگاه مازندران می‌باشد. روش تحقیق از نوع پیمایشی و ابزار سنجش آن پرسشنامه محقق‌ساخته است. تعداد 390 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 93-94 براساس نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. براساس نتایج تحقیق، بین میدان‌ درون دانشگاهی (هنجار‌های محدودکننده، جامعه‌‌پذیری‌آموزشی ضعیف، اختلال رابطه‌ای) و میدان برون دانشگاهی (ابهام‌اشتغال، مدرک‌گرایی، بحران منزلت و فقدان علاقه به تحصیل) تأثیرات مثبت و مستقیمی بر متغیر وابسته (بیگانگی دانشگاهی) دارد. همچنین مطابق با آزمون مدل نظری تحقیق که با روش معادلات ساختاری انجام شده است؛ مشخص‌گردید که میدان‌های درون و برون دانشگاهی به همراه شاخص‌هایشان توانستند %66 از تغییرات بیگانگی دانشگاهی را تبیین کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Sociological Study of Academic Alienation: A Case Study of Mazandaran University

نویسندگان [English]

  • Ali Asghar Firouzjaeyan 1
  • Behzad Hashemian 2
1 Assistant Professor, Department of Sociology, Mazandaran University
2 MA (Youth Studies), Mazandaran University
چکیده [English]

Academic alienation, as one of the alienation forms, is a concept that explains the process of separation of the students from learning and isolation from an academic or university group to which a student should belong or be a member. The main objective of the present paper is to analyze the academic alienation of the students of Mazandaran University and its dimensions within and outside the university fields on the basis of Bourdieu’s incompatibility)  Hysteresis) theory. The necessary data were collected through questionnaires developed by the researcher. 390 students of the Mazandaran University in 2014-2015 academic year were selected through classified sampling method and questionnaires were distributed among the respondents. The findings show that the inner university field (restricting norms, weak educational sociability and relational disorder) as well as the outer university field (employment ambiguity, thirst for getting a degree, crisis of status and lack of interest in study) have positive and direct impacts on the dependent variable (academic alienation). Also based on the theoretical model test, which was carried out through structural equations modelhng, it was found that the inner and outer university fields along with their indicators could explain 66 percent of the variations in academic alienation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Alienation
  • Students
  • Hysteresis Theory
  • University Fields
  • Bourdieu