آسیب‌شناسی سیستماتیک نظام نوآوری صنایع فرهنگی کشور؛ کاربرد «نگاشت نهادی» و «تحلیل ذی‌نفعان»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشجوی دکتری آینده‌پژوهی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

3 استاد مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

4 استادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

چکیده

صنایع فرهنگی به خلق، تولید و تجاری‌سازی مضامین دارای ماهیت فرهنگی در قالب کالا یا خدمات اشتغال دارند و مواردی مانند نشر، سینما، اسباب‌بازی و مد و لباس را در بر می‌گیرند. منظور از نظام نوآوری صنایع فرهنگی، شبکه‌ای از نهادهای دولتی، خصوصی یا عمومی و روابط بین آنها است که برای خلق، تولید، توزیع و انتفاع از محصولات و خدمات فرهنگی تعامل می‌کنند.
هدف این مقاله، آسیب‌شناسی نظام نوآوری صنایع فرهنگی کشور است و نویسندگان با به‌کارگیری دو روش «نگاشت نهادی» و «تحلیل ذی‌نفعان» به‌عنوان ابزاری برای تحلیل نظام نوآوری به آسیب‌شناسی پنج شاخه منتخب صنایع فرهنگی (شامل نشر، اسباب‌بازی، بازی‌های رایانه‌ای، مد و لباس و نوشت‌افزار) می‌پردازند. براساس نتایج حاصله، نظام نوآوری صنایع فرهنگی از لحاظ نهادی با چند آسیب مواجه است: عدم تعامل موثر حوزه و دانشگاه با بنگاه‌های فرهنگی در زمینه خلق مفاهیم اولیه مورد نیاز محصولات و خدمات فرهنگی؛ تعدد و تورم نهادی در حیطه ارزیابی و نظارت بر محصولات و خدمات فرهنگی داخلی؛ عدم نظارت مؤثر بر واردات محصولات فرهنگی؛ عدم کارکرد مؤثر نهاد دیپلماسی عمومی و فرهنگی در بازاریابی خارجی و صادرات محصولات فرهنگی؛ عدم ارتباط مؤثر بنگاه‌های صنایع فرهنگی با نهادهای حامی کارآفرینی و توسعه فنّاوری و اقتصاد دانش‌بنیان مانند مراکز رشد، پارک‌های فنّاوری و صندوق‌های توسعه فنّاوری؛ عدم وجود یا ضعف نهادهای مؤثر برای ارتباطات و شبکه‌سازی در درون نظام نوآوری مانند اتحادیه‌ها و اصناف؛ عدم ارتباط اثربخش نهادهای مؤثر مانند سازمان صداوسیما، سازمان بسیج و وزارت آموزش و پرورش در آگاهی‌رسانی، تبلیغ و ترویج صنایع فرهنگی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Systematic Pathology of cultural industries innovation system of the Country: “Institutional Mapping” and “Stakeholder Analysis” Application

نویسندگان [English]

  • Seyed Sepehr Qazinouri 1
  • Syavosh Malekifar 2
  • Seyed Mohammad Amin Ghaneirad 3
  • Arash Mousavi 4
1 Professor, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University
2 PhD Student, Futuristic Studies, State Center for Science Policy Research
3 Professor, State Center for Science Policy Research
4 Assistant Professor, State Center for Science Policy Research
چکیده [English]

Cultural industries are engaged in creation, production and commercialization of themes with cultural nature within the framework of goods or employment services and include such cases as publication, cinema, toys, fashion and clothes. The cultural industries innovation system refers to a network of governmental, private or public institutions and their interactions to create, product, distribute and exploit cultural products and services.
The objective of this paper is to conduct a pathological study of the cultural industries innovation system of the Country. Using "institutional mapping" and "stakeholder analysis" methods to analyze the innovation system, authors diagnose 5 selected clusters of the cultural industries including publication, toys, computer games, fashion, clothes and stationaries. The results show several institutional issues in cultural industries innovation systems: lack of interactions of Hawza and academia with cultural firms in generating basic concepts required for cultural products and services; redundancy in institutions assessing and supervising cultural products and services; lack of effective supervision of cultural products imports; ineffectiveness of cultural and public diplomacy institutions in foreign marketing and cultural products exports; lack of effective communications between cultural industries firms and institutions supporting entrepreneurship, technology development and knowledge economy including incubators, technology parks, and technology development funds; lack of institutions for communication and networking within the innovation system like unions and guilds, lack of effective relations between effective institutions such as the Islamic Republic of Iran Broadcasting, the Basij Organization, and the Education Ministry for information dissemination, publicity and promotion of cultural industries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural Industries
  • Innovation System
  • Stakeholders Analysis
  • Institutional Mapping