پدیدارشناسی تجربی واکنش به مرگ؛ مطالعه زنان شهر مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی

2 دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد

3 استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

 تضاد مرگ با زندگی، انکار مرگ و ضرورت تداوم زندگی، انسان‌ها را ناگزیر از پذیرش مرگ ساخته است. این وضعیت سبب شده انسان‌ها همواره در مرز پذیرش و انکار مرگ حرکت کنند. به‌علاوه آنچه مرگ را پذیرفتنی یا قابل ‌انکار می‌سازد، معانی ساخته‌شده اجتماعی مرگ است که از طریق فرایند‌های‌ متعدد یادگیری به جامعه منتقل می‌شود.
نتایج تحلیل پدیدارشناختی تجربی واکنش به مرگ بین 8 مشارکت‌کننده زن در مشهد که با حداکثر نوسان از لحاظ دین‌داری برگزیده ‌شده‌اند نشان داده اولاً واحد‌های‌ معنایی واکنش به مرگ را می‌توان در ذیل سه موضوع اصلی شامل «آمادگی برای مرگ»، «دانستن زمان مرگ» و «اراده مرگ» قرارداد که هر سه بر معنای کلی‌‌تر مفهوم «پذیرش یا انکار مرگ» دلالت دارند. ثانیاً فهم‌های‌ مذهبی تأثیر عمیقی بر تجربه‌های‌ واکنش به مرگ دارند. افراد مذهبی میل به پذیرش و افراد غیرمذهبی میل به انکار مرگ دارند؛ فکر مداوم درباره مرگ، میل به دانستن بیشتر درباره مرگ و تمهید برای مرگ از جمله دلالت‌های‌ پذیرش مرگ بین مشارکت‌کنندگان مذهبی و جایگزینی فکر مرگ، عدم تمایل به دانستن درباره مرگ و تمهید ننمودن برای مرگ بین مشارکت‌کنندگان غیرمذهبی دلالت روشنی بر به حاشیه راندن و انکار مرگ دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Experimental Phenomenology of Reaction to Death: A Case Study of Women of Mashhad City

نویسندگان [English]

  • Maliheh Tabei 1
  • Ali Yousefi 2
  • Gholamreza Sediq Urai 3
1 MA (Social Sciences Research)
2 Associate Professor, Department of Socioligy, Ferdowsi University, Mashhad
3 Assistant professor, Department of Socioligy, Ferdowsi University, Mashhad
چکیده [English]

The conflict between life and death, denial of death and the necessity of continuation of life have forced human beings to accept the death. As a result, human beings always move on the borderline between acceptance and denial of death. Moreover, what make death acceptable or deniable are socially constructed meanings of death, which are transferred to the society through various processes of learning. The results of experimental phenomenological analysis of reactions of eight women respondents of the city of Mashhad to death, who were selected with the maximum level of variation in their religiosity, show that first of all, the semantic units of reaction to death can be classified under three main themes, including “readiness for death”, “knowing the time of death” and “willing to die”, the three of which signify the more general meaning of the concept of “acceptance or denial of death”. Secondly, religious understandings have a profound impact on experience of reaction to death. Religious people are more inclined towards accepting the death while non-religious people are more inclined towards denying the death. Continuous thinking about the death, inclination towards knowing more about death and making the preparations for death are among the signifiers of acceptance of death among the religious respondents and substitution of thinking about the death, disinclination towards knowing about death and lack of preparation for the death among the non-religious respondents are clear connotations of marginalization and denial of the death.

Key words: Empirical phenomenology, Response to the death, Acceptance death, Denial death, Meaning units

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reaction to Death
  • Acceptance of Death
  • Denial of Death