نقش الگو‌های جهادی در تعمیق ریشه‌های هویتی جوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد دانشگاه خوارزمی

چکیده

بررسی‌های مقدماتی انجام‌شده نشانگر برخی از تحول‌های هویتی جوان انقلاب اسلامی است که بعضاً مثبت ارزیابی نمی‌شود، از آنجا که عوامل تاریخی، فرهنگی و اجتماعی، آثار مهم و قابل توجهی در جهت هویت‌بخشی جوانان دارند و نیز با توجه به ضعف الگوپردازی از نمونه‌های جهادی، این پژوهش به‌دنبال آن است تا اثر این الگوها را در هویت‌بخشی به جوانان مورد مطالعه قرار دهد. در مرحله نخست پس از انجام 80 مصاحبه با چهره‌های کلیدی جهاد سازندگی در دوران جنگ، خلاقیت‌های رزمی مهندسی جهاد سازندگی در آن دوران احصا شد. در مرحله بعد از 110 نفر از دانشجویان خواسته شد تا ارزشیابی خود را در مورد جهاد سازندگی ارائه کنند. آنگاه بعد از ارائه قریب به 200 تصویر از دستاورد‌های خلاق رزمی ـ مهندسی جهاد سازندگی به آنان، از دانشجویان مجدداً درخواست شد تا ارزیابی خود را از جهادگران مطرح سازند. تحلیل مضمون انجام‌شده در بررسی یک گروه با خودش، اثرگذاری قابل توجه آگاهی جوانان از دستاورد‌های جهادگران بر جریان هویت‌یابی آنان را نشان داد. در ادامه با تبدیل داده‌های کیفی حاصله به داده‌های کمی، تفاوت معنادار نتایج مشخص شد. بنابراین به‌نظر می‌رسد با استخراج الگو‌های مختلف جهادی و ارائه عینی و ملموس آنان به جوانان، می‌توان در تحول هویتی آنان تأثیر مثبتی برجای نهاد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Role of Jihadi Role-Models in Deepening the Identity Roots of the Youth

نویسنده [English]

  • Morteza Manteqi
Professor, Kharazmi University
چکیده [English]

Preliminary studies show that there are certain identity developments among the youth of the Islamic Revolution, some of which are not assessed positively. Since historical, cultural and social factors leave a considerable impact on the identification of the youth, and given the weaknesses in offering a jihadi role-model, the present paper is an attempt to study the impacts of such patterns on the identification of the youth. In the first place, after conducting 80 interviews with the key figures of the Construction Jihad, who were active during the war, the combat-engineering creativities of the Construction Jihad of the said period were extracted. In the next step, 110 students were asked to offer their evaluation of the Construction Jihad. Then, about 200 images of the combat-engineering creative achievements of the Construction Jihad were presented to the students and they were asked again to offer their evaluation of the Construction Jihad members. Thematic analysis conducted in order to compare the group with himself, shows that the awareness of the youth of the achievements of Construction Jihad members had considerable impacts on the process of their identification. In the next step, by converting the garnered qualitative data to quantitative ones, the significant differences of the results were specified. Hence, it seems that through extracting different jihadi role-models and their palpable and tangible presentation to the youth, it is possible to leave a positive impact on their identity development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Construction Jihad
  • Identity
  • Role-model
  • Student