دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
توسعه فرهنگی بهعنوان یک هدف، به هماهنگی و همافزایی عناصر تأثیرگذار بر آن، از جمله سیاستهای نظام آموزشی وابسته است. هدف اصلی این مقاله، شناسایی و تعیین وضعیت همخوانی و همافزایی سیاستهای کلان حاکم بر نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران در راستای شاخصهای توسعه فرهنگی است؛ شاخصهایی که در سند چشمانداز 1404 و قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران تعیین گردیده است. این مطالعه با روش کتابخانهای و تحلیل اسناد و منابع موجود انجام شده است. شاخصهای فکری و زیباشناختی، سیاسی، اجتماعی، خلاقیت و گفتگوی فرهنگی عموماً از شاخصهای توسعه فرهنگی شناخته میشوند. این شاخصها در سند چشمانداز 1404 به تناسب ماهیت آن سند در سطح بسیار کلی، در نظر گرفتهشده و بر آموزش جامعه نیز بهعنوان بخش مهمی از شاخصهای توسعه فرهنگی تأکید شدهاست. در برنامه پنجم توسعه نیز این مؤلفهها بهطور تفصیلیتر ولی باشدت و ضعف متفاوت مدنظر بوده است. تحلیل مفاد فصول مربوط نشان میدهد که به ترتیب شاخصهای فکری و زیباشناختی، خلاقیت، سیاسی، اجتماعی و گفتگوی فرهنگی بیشتر مورد تأکید بوده و شاخص گفتگوی فرهنگی و همخوانی و همافزایی بین سطوح آموزشی مربوط به آن، در مقایسه با سایر سیاستهای کلی مذکور، کمتر موردتوجه بوده است. همچنین بین سند چشمانداز و برنامه پنجم توسعه، همخوانی و همافزایی قابلمشاهده است ولی همخوانی درونی برنامه پنجم، در حد هماهنگی میان سند چشمانداز و برنامه توسعه نبوده است.
عارفی, محبوبه. (1391). همخوانی و همافزایی سیاستهای کلان نظام آموزشی ایران در راستای توسعه فرهنگی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 5(شماره 18-17), 153-186.
MLA
محبوبه عارفی. "همخوانی و همافزایی سیاستهای کلان نظام آموزشی ایران در راستای توسعه فرهنگی". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 5, شماره 18-17, 1391, 153-186.
HARVARD
عارفی, محبوبه. (1391). 'همخوانی و همافزایی سیاستهای کلان نظام آموزشی ایران در راستای توسعه فرهنگی', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 5(شماره 18-17), pp. 153-186.
VANCOUVER
عارفی, محبوبه. همخوانی و همافزایی سیاستهای کلان نظام آموزشی ایران در راستای توسعه فرهنگی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1391; 5(شماره 18-17): 153-186.