• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1396)
دوره دوره 9 (1395)
دوره دوره 8 (1394)
دوره دوره 7 (1393)
دوره دوره 6 (1392)
شماره شماره 24
شماره شماره 23
شماره شماره 22
شماره شماره 21
دوره دوره 5 (1391)
دوره دوره 4 (1390)
دوره دوره 3 (1389)
دوره دوره 2 (1388)
سلحشوری, احمد, خنکدارطارسی, معصومه. (1392). چالش‌ها و افق‌های نظریه پیچیدگی برای تربیت دینی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 6(24), 117-139.
احمد سلحشوری; معصومه خنکدارطارسی. "چالش‌ها و افق‌های نظریه پیچیدگی برای تربیت دینی". فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 6, 24, 1392, 117-139.
سلحشوری, احمد, خنکدارطارسی, معصومه. (1392). 'چالش‌ها و افق‌های نظریه پیچیدگی برای تربیت دینی', فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 6(24), pp. 117-139.
سلحشوری, احمد, خنکدارطارسی, معصومه. چالش‌ها و افق‌های نظریه پیچیدگی برای تربیت دینی. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 1392; 6(24): 117-139.

چالش‌ها و افق‌های نظریه پیچیدگی برای تربیت دینی

مقاله 5، دوره 6، شماره 24، زمستان 1392، صفحه 117-139  XML اصل مقاله (1293 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
احمد سلحشوری1؛ معصومه خنکدارطارسی 2
1استادیار دانشگاه بوعلی‌سینا همدان
2کارشناسی‌ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه بوعلی‌سینا همدان
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی چالش‌ها و افق‌های نظریه پیچیدگی برای تربیت دینی است. روش پژوهش این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است. نظریه پیچیدگی یک نظریه حیاتی، تکاملی و انطباقی است و می‌توان گفت که این نظریه علم مطالعه سیستم‌های انطباقی است و با مسائل پیچیده سروکار دارد و اساساً ریشه در بیولوژی دارد. این نظریه تأکید می‌کند که در جهان علت‌ها بسیار پیچیده‌اند و نتایج تنها با‌یک علت اتفاق نمی‌افتند و بر ویژگی‌هایی مانند بازخورد، انطباق، آشفتگی، خود تحلیلی، ارتباط، خودسازماندهی، حساسیت بالا، جاذبه‌های ناآشنا، غیرخطی‌بودن تأکید می‌کند. این مقاله به‌دنبال آن است که باتوجه به ویژگی‌ها و پیش‌فرض‌های نظریه پیچیدگی، چالش‌ها و افق‌های فراروی تربیت دینی را بیان کند. تربیت دینی بر اموری مانند سلسله‌مراتب، مطلق‌گرایی، ارادی‌بودن رفتار، واقعیت، باطن‌گرایی و حد و مرز داشتن امور تأکید می‌کند. یافته‌های پژوهش نشان داد که باتوجه به‌نظریه پیچیدگی، مواردی چون گرفتارشدن در شک‌گرایی مبهم، بی‌مسئولیتی، ضد بازنمایی، نفی سلسله‌مراتب، نسبی‌گرایی اخلاقی، عدم قطعیت و شکستن حد و مرزها را می‌توان چالش‌های فراروی تربیت دینی تلقی کرد و افق‌های فراروی تربیت دینی را نیز می‌توان اعتقاد به یک نیروی ماورای ماده، کل‌‌گرایی، جایگاه اراده و اختیار انسان، هدفمندی هستی، وحدت در عین کثرت، بعد پنهان و باطنی و رابطه علیت متقابل دانست.
کلیدواژه‌ها
نظریه پیچیدگی؛ چالش‌ها؛ افق‌ها؛ تربیت دینی 
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 367
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 335
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.