پدیدارنگاری مفهوم و تجربه معنویت ؛ مورد مطالعه: دانشجویان کار‌شناسی ارشد دانشگاه کردستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان

2 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی دانشگاه کردستان

چکیده

مفاهیم معنویت و توسعه معنوی از هر دو دیدگاه مذهبی و سکولار مورد مداقه پژوهشگران حوزه علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. آنچه در این میان از اهمیت ویژه برخوردار است، نوع نگاه انسان به مقوله معنویت است و اینکه معنویت در چه کنش و رفتاری نمود پیدا می‌کند. جوانان در جوامع قرن 21 به‌شدت از طرف نهادهای دینی و همچنین در برخی از موارد، از طرف حکومت ها و ساختارهای سیاسی مبتنی بر دین، رصد می‌شوند تا معلوم شود که معنویت در زندگی آنان تا چه اندازه رسوخ کرده و چه نوع معنویتی و با چه تعریفی مد نظر آنهاست. پژوهش کنونی به‌دنبال مطالعه پدیدارنگارانه تجربیات و دیدگاه‌های دانشجویان از مفهوم معنویت (چیستی و چگونگی، امکان آموزش‌پذیریِ آن و همچنین ابعاد رفتاری یک فرد معنوی) است. میدان پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان است و مشارکت‌کنندگان 10 نفر از دانشجویان‌اند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و مبتنی بر ملاک انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز مصاحبه نیمه ساختارمند و عمیق است. داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفتند. براساس نتایج، داده‌ها در چهار طبقه توصیفی ابعاد معنویت، آموزش‌پذیریِ معنویت، عوامل تأثیرگذار بر آموزش معنویت و همچنین ویژگی‌های افراد معنوی دسته‌بندی شده‌اند. براساس انگاره‌ها و تجارب دانشجویان، آمیخته بودن با انسانیت، هم‌مسیری با عقل و منطق، فطری بودن و فرامادی بودن از جمله ابعاد معنویت است. همچنین خانواده، فرد، سیستم آموزشی و گروه دوستان نقش زیادی در شکل دادن به ابعاد معنویت در نزد افراد دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of students' views and experiences about spirituality; a phenomenography study

نویسندگان [English]

  • jamal salimi 1
  • saman maki 2
  • maryam moradian 2
1 department of education/ University of Kurdistan
2 department of Education/university of kurdistan
چکیده [English]

Abstract: Concepts of spirituality and spiritual development in both religious and secular views have been studied by Humanities researchers. A significant amount of research relevant to both adults and teenagers, but recently spirituality and spiritual development of young children have been studying. What is important in this context, looking at the audience (people) to the subject of spirituality and that is what he sees in spirituality. In the 21st century, young people greatly monitored from religious institutions, as well as some of the government and religion-based political structures. Current research is the phenomenography study to survey the experiences and a perspective of students about the concept of spirituality (what, and how, it is possible education and spiritual aspects of a person's behavior). The populations of this research are graduate students the University of Kurdistan. Researchers selected some of this student by Criterion Sampling and try to explore the spirituality from their point of views based on their experience. Semi-structured interviews have been used to collecting of data. Based on the results four categories have given in: aspects of spirituality, the ability of spiritual education, factors affecting education, spirituality and spiritual characteristics of individuals classified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • spirituality
  • phenomenography
  • spiritual experiences
  • postgraduate students